Foto: Shutterstock
Maria Sundvall, Equinix

”Konsumenternas tålamod är kort – en snabb webbshop kan vara avgörande”

Konsumenternas tålamod är kort. Om din webbshop inte laddas tillräckligt fort riskerar de att gå till en annan aktör. Se därför till att stå rustad inför handelns viktigaste shoppinghelger, skriver Maria Sundvall, vd på Equinix Sverige.
Text: Maria Sundvall
Annons:

Maria Sundvall,

vd Equinix Sverige

När konsumenterna i allt större utsträckning väljer att köpa julklapparna online blir det av avgörande betydelse att företagen kan erbjuda en snabb, bekväm och säker shoppingupplevelse.

Internationell forskning visar att 40 procent av konsumenterna inte väntar mer än tre sekunder på att en sida ska ladda innan de lämnar en webbplats.

Detta är en avgörande och ofta förbisedd faktor i konkurrensen mellan detaljhandelsföretag.

De som lyckas ge sina kunder en sömlös upplevelse av att allt fungerar som förväntat kommer att sälja mer än någonsin.

I fjol spenderade vi totalt sju miljarder kronor på julklappar och varannan svensk köpte minst en julklapp online. I år väntas julhandeln på nätet öka med omkring 25 procent jämfört med förra året och var tredje julklapp beräknas komma från e-handel.

De företag som å andra sidan inte klarar dessa belastningstoppar utan sitter kvar i traditionella IT-system med webbsidor som laddar långsamt, där annonser inte visas för rätt konsumenter och så vidare, får problem.

De inte bara tappar kunder som sekundsnabbt kan välja en konkurrent, de förlorar också mängder med kunddata som annars kunde hjälpt dem utveckla sina erbjudanden och hitta nya kundgrupper.

Internationell forskning visar att 40 procent av konsumenterna inte väntar mer än tre sekunder på att en sida ska ladda innan de lämnar en webbplats.

Oberoende av hur väl förberett ett detaljhandelsföretag är inför den stora shoppingsäsongen kan det alltid bli bättre.

Ett sätt att närma sig utvecklingens framkant är skapa egna ekosystem med partners och leverantörer genom att koppla samman sina servrar och alltså kommunicera genom egna nätverk som inte påverkas av den trängsel som annars råder på det vanliga internet.

Det är en pågående trend – detaljhandeln globalt beräknas öka sin användning av sådana egna nätverk med 66 procent till år 2020. Och eftersom de tidigare separata domänerna för elektroniska betalningar, mobilnät och molnet smälter samman etableras nya hybridmodeller där företag arbetar både i sina nätverk och i molnet.

Den annalkande julhandeln är verkligen ett tydligt exempel på hur detaljhandlarens förmåga att förvandlas till ett digitalt företag nu blivit en fråga om överlevnad.

Många detaljhandelsföretag är beroende av julhandeln för att klara sig. Det är alltså hög tid nu att granska sin IT-infrastruktur och se nya möjligheter för att konkurrera och överleva, år 2018 och i framtiden.

Samma ämne:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...