Foto: Shutterstock
Felix Huber

”Kassakrångel gör att svenska nätbutiker missar miljonförsäljning”

I Sverige förlorar nätbutiker miljonbelopp till följd av brister i kassahanteringen vid e-handel. Med tanke på den ökade konkurrensen från utländska aktörer är det onödigt att förlora kunder på grund av tekniska fel. Det sänker de svenska nätbutikernas konkurrenskraft, skriver Felix Huber, Nordenchef på Stripe.
Annons:

Felix Huber,

Nordeuropachef för Stripe

Tänk dig att du står i kön till kassan i din matbutik. När du ska betala accepterar terminalen inte ditt fullt giltiga kort. Ganska irriterande, eller hur? Precis det händer alltför ofta när kunder ska betala när de shoppar online. 

I Sverige förlorar nätbutiker miljonbelopp till följd av brister i kassahanteringen. Det blir svårare att handla på nätet då företag begår onödiga fel, som att missa att blockera passerad giltighetstid på betalkort eller att inte godkänna kreditkort i realtid.

Enligt e-barometern ökade näthandeln med 16 procent förra året – och med 19 procent sista kvartalet. Ökningen går alltså allt snabbare. Goda nyheter, eller hur?

Problemet är att svenska nätbutiker av någon outgrundlig anledning inte riktigt hänger med i den tekniska utvecklingen när det gäller att ge sina kunder en enkel, snabb och effektiv utcheckning när de kommer till kassan.

Hela 89 av de 100 populäraste nätbutikerna har tre eller fler allvarliga problem då kunden ska betala. Detta enligt vår senaste undersökning där vi tittat på Sveriges 100 populäraste nätbutiker listade på Alexa Ranking.

Till exempel misslyckades 35 procent av kassorna med att i realtid identifiera vilken typ av kort kunderna använde (alltså med att visa en ikon för Visa, MasterCard med flera) så kunderna är säkra på att fylla i rätt uppgifter. Knappt hälften, 40 procent, klarade att i realtid bekräfta kortets nummer och kunderna kunde fortsätta med betalningen även om de råkat ange någon siffra fel.

Problemet är att svenska nätbutiker av någon outgrundlig anledning inte riktigt hänger med i den tekniska utvecklingen. 

Endast 22 procent blockerade automatiskt kort som passerat giltighetsdatum. Var tredje butik, 34 procent, har inte implementerat autofill korrekt och gör det därmed onödigt krångligt när de tvingar kunder att fylla i samtliga uppgifter varje gång de handlar.

Att som kund stöta på krångel då och då kan nog de flesta stå ut med. Men – återigen – 89 procent av de undersökta butikerna har alltså tre eller flera sådana här problem. Det är ett onödigt hinder för kunder, som ofta lämnar sina varukorgar i kassan. Svenska butiker går miste om en stor del av den försäljningsökning som sker på nätet – e-handeln nådde 2017 en omsättning på 67 miljarder kronor.

Mot bakgrund av priskonkurrensen från inte minst Kina är det totalt onödigt att tappa kunder på grund av tekniska fel. Det påverkar de svenska nätbutikernas konkurrenskraft negativt.

Övergången till digital handel pågår för fullt världen över. Vi arbetar för att den ska gå så smidigt som möjligt och tar fram tekniska lösningar för snabba betalningsflöden, exempelvis Stripe Elements, som inte bara är säkra utan även enkla att använda. 

Samma ämne:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...