Foto: Shutterstock
Victor Engelbrecht Dohlmann

I ett kontantfritt samhälle måste butiker börja tänka som e-handlare

Kontantlösa betalningar efterfrågas alltmer av våra konsumenter men i takt med att vi slopar våra sedlar och mynt behöver vi hitta lösningar som håller när tekniken strular, skriver Victor Engelbrecht Dohlmann, Nordenchef Veeam.
Annons:

Victor Engelbrecht Dohlmann,

Nordenchef Veeam

Kontantlösa betalningar är helt klart en av höstens stora trender bland landets större aktörer.

Elektronikkedjan Elgiganten valde tidigare i år att göra sina Phonehouse-butiker kontantfria. Även Åhléns testar kontantfritt på tre platser i landet och nu senast meddelade Ikea i Gävle att de också slutar med kontanthantering på prov.

Sverige är på många sätt ett föregångsland för digitala betalningar där i genomsnitt 80 procent av betalningarna i butik sker digitalt (i vissa fall så högt som 97 procent). Få missade väl rapporten som basunerade ut att all kontanthantering upphör och alla köp kommer att genomföras digitalt år 2023, så det är knappast konstigt att allt fler butiker rör sig åt det hållet. 

Givetvis finns det enorma fördelar med att slopa fysiska sedlar och mynt, inte minst för att minska rånrisken och slippa den dyra kontanthanteringen. Samtidigt kräver ett kontantfritt samhälle att butikerna måste satsa på nya lösningar när det gäller den digitala kontanthanteringen.

Ifall kortmaskinen krånglar eller om det blir strömavbrott har kontanter alltid varit en enkel lösning. Antingen har kunden pengar på sig eller så är det snabbt fixat genom ett besök till en bankomat. Men utan kontanter krävs det andra lösningar när det blir problem vid betalning. 

Redan i dag finns det olika lösningar för att tackla de problem som kan uppstå, och vi lär få se fler framöver. Fungerar exempelvis inte butikens korthantering är det vanligt att kunden erbjuds att betala med Swish, antingen som tillfällig lösning eller en mer permanent betalmetod. Eventuellt kan även andra mobilbaserade betalningslösningar vara en alternativ väg att gå för att undvika avbrott i kassan.

Ifall kortmaskinen krånglar eller om det blir strömavbrott har kontanter alltid varit en enkel lösning. Men utan kontanter krävs det andra lösningar när det blir problem vid betalning. 

De fysiska butikerna måste helt enkelt anpassa sig och tänka lite mer som e-handlare. Går strömmen i butiken fungerar Swish utmärkt. Alternativt kan butiken ha valfri typ av reservkraft kopplat till betalsystemen så att det går att betala även om elen är borta för stunden. Liknande lösningar för IT-system av olika slag bör såklart också ses över. Det finns idag bra system för att snabbt komma igång efter en krasch eller oväntat avbrott i de IT-lösningar som många butiker använder. 

Vi vet redan att när systemen krånglar inom e-handeln innebär det direkt minskad försäljning, sämre rykte och en risk att kunderna går till konkurrenten. Dagens onlinekunder är otåliga och den otåligheten har definitivt smittat av sig till kunderna i de fysiska butikerna. Fungerar det inte att betala går kunden snabbt vidare till konkurrenten för att istället köpa sin vara där. Fungerande betalsystem är särskilt viktigt inför julhandel, mellandagsrean och stora shoppingdagar som Black Friday. 

Det är knappast någon högoddsare att vi snart kommer att bli ett kontantfritt samhälle, och för många är det en verklighet redan idag. Frågan som alla fysiska butiker måste ställa sig är: Vad gör jag när betalsystemen går ner och vad kan jag göra för att förhindra eller förkorta avbrotten?

Samma ämne:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...