Foto: Daniel Norman
Lotta Eriksson, Daymaker

”Hög tid att rigga för Black Friday – minutiösa förberedelser krävs”

Är ni redo för Black Friday? Det är hög tid att rigga för att klara ruschen. ”Släpp alla vanliga måsten”. Det skriver Lotta Eriksson, vice vd för kundmötesexperten Daymaker.
Text: Lotta Eriksson
Annons:

Lotta Eriksson,

vice vd, Daymaker

Vi närmare oss handelns stora högsäsong – Black Friday, Black Week, Cyber Monday och julhandeln.

Försäljningstillfällen då varenda minut räknas, men också dagar då man behöver ta ett steg tillbaka från sin vanliga rutin för att leverera de bästa kundmötena.

Jo, du läste rätt.

Som expert på kundbemötande tar det så klart emot att skriva så, men det här är dagar som är helt olika alla andra i en butik, och då krävs en annan taktik.

Här är dagar som är helt olika alla andra i en butik, och då krävs en annan taktik.

Det bästa ni kan göra är att bjuda kunden på en friktionsfri shoppingupplevelse, men för att kunna göra detta krävs det minutiösa förberedelser. Fokusera på enkelhet och smidighet genom hela kundvarvet.

  • Planera bemanningen. Då menar jag inte schemaläggningen, för den ska vara gjord nu. Bestäm var personalen ska befinna sig i butiken, tänk på vilka stationer ni har och vem som ska vara på respektive station. Var kommer ni att ha klipp-varorna? Se till att bemanna rejält vid de platser där ni förväntar er störst tryck.  
  • Rigga butiken. Fyll på med produkter – betydligt mer än vanliga dagar. Behöver något dubbelexponeras? Gå igenom butiken och se till så att det är enkelt att hitta det kunden kan tänkas leta efter.  
  • Se över kassorna. De här är dagar då alla kassor ska vara öppna, även extrakassorna. Fyll på med påsar och kvittorullar. Rigga så att allt finns på plats redan innan det brakar till.
  • Se över flödet. Behöver ni bredda gångarna vid kassorna eller flytta exponeringar så att flödet blir bättre – gör det!
  • Nyttja kompetenserna rätt. Alla ska göra det som de är bäst på.  Låt de som är snabbast i kassan stå i kassan.
  • Pep-talk och påminnelser. Samla personalen några dagar innan och gå igenom vad som gäller. Fånga upp frågor och fundering. Understryk att det här är dagar då alla ska släppa ordinarie måsten i butiken.

Rigga rätt och klara ruschen. Ge besökarna en snabb och smidig shoppingupplevelse och er själva roliga och effektiva dagar på jobbet. Då får ni nöjda kunder trots att ni tillfälligt frångår era ordinarie strategier för kundmötet.

 

Samma ämne:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...