Mats Ericson, Sverigechef Nutanix

”Häng med i tekniken för att överleva de nya shoppingtrenderna”

Det finns två sätt att se på e-handel: Nöjer man sig med att överleva eller är det expansion som gäller? Nya företeelser som livevideo-shopping ställer helt nya krav på tekniklösningar och plattformar, skriver Mats Ericson, Sverigechef på Nutanix.
Text: Mats Ericsson
Annons:

Mats Ericsson

Sverigechef på Nutanix

Även om vi bortser från coronapandemin så är e-handel på väg att bli normen inom många områden. Pandemin har bara förstärkt och påskyndat den pågående förändringen. En slutsats är att en välfungerande nätbutik är ett absolut krav för majoriteten återförsäljare i retailbranschen, och i minst lika hög grad för företag som säljer sina produkter direkt till konsumenter.

En bra sajt för att sälja varor är en hygienfaktor. Utan en sådan blir det svårt att överleva, även för sådana som av tradition baserat sina verksamheter kring fysiska butiker. Och även om själva försäljningen sker i en fysisk butik så är det oftast avgörande att ha ett skyltfönster på webben.

Nåväl, det här är inga nyheter. Det som är nytt är att återförsäljare i framkant tar nya grepp på webben. Som komplement till traditionella onlinebutiker växer företeelser som livevideo-shopping snabbt. Ett exempel är svenska Bambuser som erbjuder en framgångsrik molntjänst av den typen, något som bland annat modeföretag nappat på.

I korthet handlar det om köra event med strömmande video i realtid, kopplade till funktioner för försäljning och för interaktion med tittarna. Ett exempel är att folk som tittar på en “modevisning” kan kommentera och gilla, och framför allt köpa varor som visas med några enkla klick under sändning. Det verkar fungera bra, det talas om konverteringssiffror om fem procent av tittarna som handlar, ibland ännu fler.

De nya försäljningskanalerna ställer nya krav på både kompetens och tekniklösningar jämfört med att driva en traditionell nätbutik. Dessutom kommer de äldre onlinelösningarna att finnas kvar. Här är ett axplock vad gäller nya och högre krav:

  • Folk som kan producera video.
  • Kompetenser som kan utforma event, med manusskrivande och bokningar av aktörer som ska vara med
  • Tillgång till mer bandbredd än för en vanlig nätbutik.
  • Interaktionsdesigners som förstår sig på videosändningar, interaktion i realtid och konvertering.
  • Utvecklare med den kompetens som krävs för video och interaktion i realtid.
  • Kanske till och med strateger som genomför anpassningar av sortiment, så att de passar bättre för realtidsförsäljning med hjälp av video.
  • Mer kraftfull, och i vissa fall ny teknisk infrastruktur. Det krävs inte minst nya lösningar för att smälta samman lokal infrastruktur (on-prem) och molnlösningar på bra sätt. Det här är en nyckelfaktor.

Det gemensamma för samtliga punkter är att de bidrar till en mer komplex IT-miljö som kräver mer tid och resurser att administrera.

Två saker är emellertid glasklara: Att molnlösningar av olika slag kommer att utgöra viktiga delar av nya IT-miljöer och att det är önskvärt med administrationsverktyg som hanterar alla olika typer av IT-lösningar.
Utmaningar som kräver lösningar för att skapa förutsättningar för höga konverteringsmål, god försäljning och tillfredsställande lönsamhet.

Samma ämne:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...