Foto: Shutterstock
Claes Ceverin

”Handeln står oförberedd inför utvecklingen kring nya transportsätt”

En allt för stor del av dagens handel står helt oförberedd inför den utveckling som nya transportsätt innebär menar Claes Ceverin, förändringskonsult och föreläsare om framtidens mobilitet.
Annons:

Claes Ceverin, 

förändringskonsult och föreläsare.

Elbilen har hamnat i fokus inför kommande regleringar av diesel- och bensindrivna bilar med planerade miljözoner i storstäderna.  

Vissa menar att bara i Stockholm kan upp till en halv miljon bilägare komma att påverkas.

Men den största förändringen vad gäller transporter handlar inte om elbilen, utan om det ekosystem som utvecklas kring elbilar, självkörande bilar, solenergi, och energilagring.

Vad har detta med handeln att göra? En berättigad fråga då en stor del av dagens handel står helt oförberedd inför den utveckling som nya transportsätt kommer att innebära.

Genom att förstå ekosystemet kan vi förstå varför så många av dagens affärsmodeller kan komma att påverkas och på vilket sätt.

Vad utvecklingen handlar om är dessa teknologiers framtida förmåga att skapa extremt billiga transporter av både människor och saker.

En självkörande elbil som drivs av solenergi innebär att drivmedel-och förarkostnaden blir noll kronor.

En ellbil, som har mycket färre slitagedelar jämfört med dagens förbränningsmotorer, kommer kunna köras längre än  80.000 mil tillsammans med en minskad underhållskostnad på mer än 50 procent. 

Det är utifrån dessa nyckeltal som nya mobila affärsmodeller inom service-och livsmedelshandeln kommer kunna skapas och möjliggöra erbjudanden närmre kunden.

Då handlar det om att ta sig från A till B så effektivt som möjligt utan de stopp på vägen som i dag genererar huvudparten av många företags transaktioner.

En individuellt ägd bil har en genomsnittlig användningsgrad på fem procent, men alltid en kostnad på 100 procent.

Vårt ineffektiva sätt att individuellt äga sin bil på kommer innebära att många i stället övergår till att använda självkörande transporter som en tjänst.

Det kommer påverka impulshandeln längs vägarna, men om transport som en tjänst kostnadsmässigt kan konkurrera med kollektivtrafiken förändras framförallt de dagliga kundresorna till och från arbetsplatserna.

Då handlar det om att ta sig från A till B så effektivt som möjligt utan de stopp på vägen som i dag genererar huvudparten av många företags transaktioner.

De senaste tio åren har de flesta företagen arbetet med att finna dynamiken mellan fysiska och digitala affärsmodeller.

De närmsta åren kommer många företag behöva lyfta blicken mot vad som också kommer krävas och vilka möjligheter som finns när erbjudandet även kommer handla om dynamiken mellan rörliga och fasta försäljningskanaler. 

Vilka kommer bli vinnarna och vilka kommer bli förlorarna i denna utveckling?

Vad forskning kring det som kallas för disruptive technologies visar på är att det oftast är de etablerade spelarna som blir förlorarna, då de krampaktigt håller kvar i sina existerande och lönsamma affärsmodeller.

När den exponentiella utvecklingen av teknologier som skapar förutsättningar för en ny typ av marknad slår till, hinner de etablerade spelarna inte ställa om sina nu mindre lönsamma affärsmodeller. 

Det kan komma att bli ett kostsamt beteende för de företag inom handeln som inte väljer att höja sin blick de närmsta åren.

 

Samma ämne:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...