Patrik Slettman

Framtidens e-handel – ett race mot bästa check in-lösningen

Företag som säljer på nätet har hittills fokuserat på att skapa en riktigt välutvecklad utcheckning. Men ska företagen lyckas med sina omni-strategier så är det första bemötandet framtiden, skriver Patrik Slettman.
Annons:

Patrik Slettman

Konsult inom brand & kommunikation. Jobbar för närvarande ihop med Visual ID

Cambridge Analytica, Facebook och GDPR hanterades under våren och mediastormarna kring just kunders möjligheter att hantera sin egen data gjorde dem till konsumentfrågor. Det kulminerade i att Facebook-grundaren Mark Zuckerberg fick agera hela världens datalärare den 11 April när han framträdde i den amerikanska kongressen.

Datahantering blir oerhört relevant i diskussioner kring Omnikanal, ett begrepp som är klistrat på allas retail-läppar den senaste tiden. Det finns knappast en ledningsgrupp i världen som inte klubbat igenom att deras bolag ska bli mer Omni-tänkande i sitt förhållande till konsumenter. Det gäller såväl de allra största jättarna som för startups med endast enstaka SKU’s.

Frågan om hur man ska tackla Omni är inte längre något man tror sig kunna skjuta på framtiden utan det är en stressfaktor för många företag i dag. När bolag som Amazon är på väg att sluka hälften av all onlineshopping i USA (44% 2017) måste alla andra höja sig och leverera de också, vilket är långt ifrån enkelt. Amazon skiljer sig från mängden tack vare sin överlägsna effektivitet i distribution och det kommer bli tufft, om inte omöjligt för andra retailers att mäta sig med dem i det avseendet.

Ett antal experter på e-handel menar att sättet att sticka ut är att hantera Omnikanal-frågan kreativt, eller åtminstone på sätt som förstärker det egna varumärket och för att göra det så måste företag lära känna sina kunder bättre, ge dem en brand-upplevelse.

De senaste åren har e-handlare fokuserat på att hantera check-out så smidigt som möjligt, alltså själva betalningen. En enkel check-out innebar bra konvertering av köp på den trafik man lyckats driva till sin e-shop. Företag som Paypal, Klarna, och flera andra har byggt hela sin existens kring just detta, och förändringarna har gått fort. I dag kan man med några enkla knapptryck välja mellan delbetalning, fakturering, kreditkortsbetalning, banköverföringar eller Swish. 

Med fokus på enkelhet i check-out har e-handeln i stort gått ut på att visa upp en annons med ett erbjudande, för att sedan exekvera själva köpet och den följande leveransen av produkt, och det är i detta fokus som experter förutspår ett skifte.

För att ett företag ska kunna utmärka sig med sin e-handel, för att kunna göra upplevelsen personlig och bygga varumärke kring upplevelsen måste de lära sig mer om sina kunder och använda kunskapen på intressanta sätt. Tracking med cookies möjliggör en del av detta efter ett första köp, men endast om kunden håller sig på en och samma skärm eller kanal, vilket blir en motsägelse när man diskuterar Omnikanal.

I takt med att en smidig check-out blivit hygien, så är nästa race att bli bäst på check-IN. Smartaste lösningen för registrering av kunder möjliggör personifierade erbjudanden, upplevelser och distribution, förutsatt att den inhämtade kundinformationen bearbetas och används på ett bra sätt. En check-in möjliggör allt det som personifierar köpupplevelsen.

Ett litet svenskt företaget som heter Regily ligger i framkant vad gäller just det här tänket. De lanserades 2017 och fokuserar på att göra registreringar och signups till en behaglig upplevelse och något man gärna gör som konsument för att få en bra helhetsupplevelse.
För kunderna är det här bra nyheter. Processen för registreringar har i stort sett stått stilla och fungerat på ungefär samma sätt sedan tiden då MySpace var stort.

Tekniken bakom en bra registrering är omfattande och Regily leder utvecklingen genom att analysera en enorm mängd data vid just signup, allt för att förstå konsumenters betende i situationen. För att skapa en bra check-in krävs även smart design av formulär, att verifiera och hantera eventuella felinmatningar på bästa sätt och att ta tillvara på de datapunkter som finns för att göra en registrering relevant. Allt med hänsyn till var man bor, vem man är och självklart om man har ett konto på den aktuella webbsidan eller inte.

Att göra check-in till något som konsumenterna gillar kan i ett större perspektiv innebära att vi testar fler nya tjänster, att nya innovationer får snabbare spridning och att kunderna får en mer personifierad ochbättre upplevelse. Omni i all ära, men det är ju just bra upplevelser konsumenterna vill ha, oavsett i vilken kanal de möter sina favoritvarumärken.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...