Foto: Shutterstock
Anna Bexell, Kearney

”Försök inte undvika Amazon – det kan få negativa konsekvenser”

För populära varumärken i Sverige kommer det inte finnas ett alternativ till att låta bli att sälja via Amazon. Risken är stor att produkterna tar sig in på plattformen ändå. I stället handlar det om att göra det bästa av situationen, menar Anna Bexell på Kearney, som listar tre saker att tänka på.
Text: Anna Bexell
Annons:

Anna Bexell,

Associate Partner,  Kearney

Amazons lansering i Sverige har lett till en debatt om hur det kommer att påverka den svenska marknaden. Framförallt om fysiska butikskedjor och mindre nätbutiker riskerar att tappa sin position och i värsta fall slås ut.

Närmast i farozonen ligger butiker med olika slags konsumentprodukter i typiska Amazon-segment. Svenska aktörer som exempelvis Clas Ohlson, Kicks och Elgiganten bör noga tänka igenom hur de skall särskilja sig från Amazon.

Även tillverkare såsom Brio, Isadora och Husqvarna har anledning att se över sin framtida kanalstrategi. I stället för att fundera på om de ska sälja via Amazon eller försöka undvika det, gäller det för dessa aktörer att hitta en strategi för hur de ska sälja sina produkter via Amazon.

För populära varumärken i Sverige kommer det nämligen inte finnas ett alternativ till att låta bli att sälja via Amazon.

Risken är stor att dessa varumärken och produkter då tar sig in på plattformen en annan väg, genom olika återförsäljare. I det läget har företagen redan hamnat i ett svårare utgångsläge, utan kontroll på hur varumärket framställs och hur produkter presenteras och prissätts.

När den franska kosmetik- och hudvårdskoncern L´Oréal hamnade i just den situationen blev deras lösning att differentiera sitt erbjudande i olika kanaler. Det innebar att via Amazon såldes ett mindre utbud av produkter skapade delvis för Amazon, medan i andra kanaler såldes andra mer exklusiva produkter. På det sättet fick Amazon möjlighet att erbjuda kunderna L´Oréals produkter, medan L´Oréal bibehöll kontroll över distributionskanalen. För att bevara exklusiviteten i varumärkena etablerade man även ett närmare samarbete med olika livsstils- och modemagasin.

Åtskilliga svenska och nordiska företag står inför en tuff situation när Amazon kliver in på marknaden. För att göra det bästa av situationen gäller det för både tillverkare och varumärken att tänka på tre saker:

  1. Försök inte att undvika Amazon – har du ett attraktivt varumärke för Amazons kunder kommer det aldrig att gå. Det riskerar istället att få negativa konsekvenser för relationen till kunderna.
  2. Förstärk arbetet tillsammans med andra fysiska kedjor och nätbutiker för att skapa så konkurrenskraftiga och effektiva försäljningskanaler som möjligt. Där kan ni gemensamt skapa innehåll och bygga vidare på varumärket så att dess särprägel och värde kan bibehållas.
  3. Lär av L´Oréal – det går att koppla på en genomtänkt Amazon-strategi till den befintliga kanalstrategin och därigenom säkra både ny exponering, volymer, kontroll och varumärkets värde.

Utmaningen framåt kommer vara att hitta balansen mellan att skydda sitt varumärke och samtidigt dra nytta av de fördelar som Amazon kan ge. Det blir inte lätt, men med en genomtänkt strategi finns god chans att lyckas.

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...