Nils Wijkmark, chef norra Europa, Bolt

Finns framtiden för nya affärer och plattformar i Afrika?

För många är Afrika kanske inte den första marknad man tänker på när det diskuteras innovativa affärsmodeller och mobil handel, men det är hög tid att revidera den stereotypa bilden. Det skriver Nils Wijkmark, regionchef för norra Europa, Bolt.
Text: Nils Wijkmark
Annons:

Nils Wijkmark,

regionchef för norra Europa, Bolt.

Att ersätta och integrera äldre tekniklösningar med nya är tveklöst en utmaning för oss i Sverige när vi försöker ställa om samhället till att bli mer digitalt. Flera länder som slår oss på fingrarna går något förvånande faktiskt att hitta på den afrikanska kontinenten. Eftersom man där kommit in senare i IT-utvecklingen har man inte en lika utmanande teknikskuld att ta hänsyn till. Man slipper helt enkelt den bromskloss som tio år gamla IT-lösningar kan vara här i Sverige.

Ett välkänt exempel på det här är M-Pesa, en tjänst för att överföra pengar med mobiltelefoner som såg dagens ljus i Kenya och Tanzania 2007. M-pesa lanserades av Vodafone för Safaricom och Vodacom, de två största lokala mobiloperatörerna. I länder där de allra flesta saknade bankkonton blev M-Pesa i praktiken snabbt den största “banken”. Depåerna som folk hade för att kunna göra överföringar blev till bankkonton. En modell för bankverksamhet som var långt före tiden för så kallade neobanker.

Den afrikanska kontinenten är till ytan tre gånger så stor som Europa och består av mer än 50 självständiga stater. Självklart är det stor skillnad på både IT-mognad och företagsmöjligheter beroende på var man befinner sig, men det ändrar inte det faktum att det är en spännande del av världen, med en stor tillväxtpotential och spännande teknikmöjligheter. Tjänster som M-Pesa bidrar till mikroentreprenörskap som kan hjälpa människor att få en bättre ekonomi.

För några år sedan var jag med och genomförde en lansering av Taskrunner i Kenya, en lansering som visade på en stor mognad för denna typ av moderna digitala handelsplattformar i Afrika.

På Bolt vi tog vi tidigt sikte på Afrika i vår globala expansionsstrategi för vår plattform för ride-hailing (taxitjänster). I dag finns vi representerade i sju afrikanska länder, bland annat i Kenya, Nigeria och Sydafrika. Vi bedömde att det fanns en stor potential i många afrikanska länder för våra tjänster – inte minst utifrån den potential vi såg att det fanns för småföretagande och entreprenöriellt engagemang. Många förare i vårt ekosystem etablerar sig som enmansföretagare och utvecklar kunskap och kompetens för företagsekonomi och entreprenörskap.

Sedan hade det såklart betydelse att inga andra ride-hailing-tjänster positionerat sig tydligare på de afrikanska marknader vi valde – de var mer eller mindre obruten mark. I dag är Bolt den största ride-hailing-aktören i Kenya, Nigeria och Sydafrika. I de flesta afrikanska marknader har vi de senaste tolv månaderna vuxit med hundratals procent.

Vårt mål för de afrikanska marknaderna är att växa från hundratusentals förare till miljontals. Tillväxten kommer bidra till att skapa prisvärda transportlösningar för snabbt växande befolkningar.

Den typen av tjänst som vill tillhandahåller, mikromobilitets- och samordningstjänster, innebär en handelslösning som kan vara stor intressant för lång rad andra produkter och tjänster.

I ett större perspektiv är Afrika en spännande kontinent med en stor potential för utveckling av ny teknik och stor ekonomisk tillväxtpotential.

I ett större perspektiv är Afrika en spännande kontinent med en stor potential för utveckling av ny teknik och stor ekonomisk tillväxtpotential. Afrikanska marknader bör definitivt finnas med för bedömning inför företags marknadsetablering, marknader med tillväxtpotential och potential för innovativa affärslösningar och ett stort intresse för mikroentreprenörskap. Det är en marknad som kan göra stor skillnad om man landar rätt.

Det traditionella begreppet utvecklingsländer har för mig fått en annan och snarast omvänd innebörd; länder som bidrar med kunskap och goda exempel som vi i vår del av världen, i Sverige och Europa, kan inspireras och lära av. Inte minst när det gäller entreprenörskap och att se möjligheter från ny teknik och mobil handel.

Samma ämne:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...