Foto: Shutterstock
Andreas Jonason

”En ekonomisk kris väntar runt hörnet – så minimerar du risken för ditt företag”

Den ekonomiska krisen väntar runt hörnet, men genom smarta val kan du minimera risken för att utsätta ditt bolag för risk. Här är sex tips du bör tänka på när krisen kommer, skriver Andreas Jonason på Simon Kucher.
Text: Andreas Jonason
Annons:

Andreas Jonason,

Nordenchef, Simon-Kucher

 

Det finns inga förutsättningar för en snabb lösning på handelskriget mellan USA och Kina. Osäkerheten i Brexit stiger och råmaterialpriser (till exempel oljepriset) stiger. Detta ökar sannolikheten för en ekonomisk avmattning dag för dag.

Oro för en kommande ekonomisk kris har nu spridit sig till våra närmaste icke nordiska handelspartner som Tyskland och England, och det är bara en tidsfråga innan osäkerheten kommer att sätta press på den svenska och de övriga Nordiska ländernas ekonomin.

Även om en ekonomisk kris naturligtvis sätter företag under press visar erfarenhet från Finanskrisen 2008 att det finns metoder som kan minimera de negativa effekterna och till och med förvandla en lågkonjunkturperiod till en period då nya möjligheter öppnas.

Ekonomiska kriser påverkar företag på två sätt: som efterfrågan och som kostnadskriser. I likhet med finanskrisen 2008 finns det mycket som tyder på att den kommande krisen kommer att bli en kris med efterfrågan i fokus. Kunderna känner den ökande osäkerheten på marknaden och osäkerheten påverkar deras konsumtion och beteende.

Det finns metoder som kan minimera de negativa effekterna och till och med förvandla en lågkonjunkturperiod till en period då nya möjligheter öppnas

För att minska de negativa effekterna av en sådan kris rekommenderar vi följande sex tumregler:

 

  1. Förstå krisen och dess påverkan på din sektor
    I ett första skede behöver du förstå den ekonomiska krisen och analysera hur det påverkar din sektor. Kriser påverkar sektorer på olika sätt, och det är viktigt att du förstår i vilken utsträckning ditt företag utsätts och hur krisen påverkar dina kunders preferenser och beteende. Om du kan förstå kundernas förändrade beteenden och integrera förändringarna i din strategi kan krisen förvandlas från problem till möjlighet.
     
  2. Prissäkningar är inte svaret
    Företag använder ofta prissänkningar för att hålla efterfrågan stabil. Det är ett misstag. I kristider svarar kunderna nämligen mindre på prissänkningar än de annars skulle göra. För det andra kommer dina konkurrenter oftast att skapa motåtgärder för dina aggressiva prissatsningsinitiativ. Vi har sett denna effekt i vår senaste prissättning och försäljningsundersökning, som publicerades tidigare i år. Studien visar bland annat att 57 procent av företagen är inblandade i priskrig.
     
  3. Stärk din försäljningsorganisation
    En kris påverkar kundernas vilja att ta risker. Du bör ta hänsyn till detta när du bestämmer din försäljningstaktik. Utökade garantier, framgångsavgifter, byteshandel eller nya affärsmodeller som minimerar kundrisken är alla exempel på vägar i en kris. Smarta prissättningsstrategier är bättre än rabatter över hela linjen. Dessutom ser vi ofta att fokus på service har stor potential. Efterfrågan på tjänster påverkas vanligtvis mindre av en kris än efterfrågan i allmänhet.
  4. Justera din kapacitet och volym
    Franska champagneproducenter gjorde det perfekt under 2008-krisen och brände 35 procent av skörden för att hålla priserna stabila. Exemplet med champagnen visar hur viktigt det är för företag att fokusera på produktionsvolym och kapacitet under tider av kris. Ett sådant fokus kan säkerställa stabil lönsamhet.
  5. Smarta och flexibla kostnadsreduktioner
    Kostnadsminskningar är naturligtvis en av de främsta drivkrafterna för framgång i en kristid. Här kan det vara avgörande att du nedgraderar dina kostnader på ett smart och flexibelt sätt. I stället för att driva stora nedskärningar kan du till exempel erbjuda anställda deltid. På så sätt ökar du dina chanser att behålla ditt kunnande. Dessutom säkerställer du en mer socialt acceptabel anpassning av dina anställdas antal, och du förlorar inte dina framtida strategiska möjligheter i samma utsträckning som om du avskedar över hela linjen.
  6. Kris ger nya möjligheter för förvärv
    Vår erfarenhet är att kristider också kan vara goda tider. I en lågkonjunkturperiod är det ofta mer fördelaktigt att göra förvärv än under en period då ekonomin är stark.

Vi går in i en ny fas av stor osäkerhet. Men en sak är säker: rekommendationerna som jag har delat här kommer att säkerställa att du kan minimera de negativa effekterna av en ekonomisk kris. Och kanske kan du till och med komma starkare ut ur krisen.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...