Alex Baker

”Du måste skapa förståelse för de digitala verktygens huvudsakliga syfte”

Digitala skärmar är en hygienfaktor i det fysiska rummet. Men du måste skapa förståelse för de digitala verktygens huvudsakliga syfte – att skapa en bättre upplevelse för kunden, skriver entreprenören Alex Baker.
Text: Alex Baker
Annons:

Alex Baker

är entreprenör och grundare till impact start-upen Retail Tech X. Han är också grundare av retailnätverket RIO och aktiv inom retailsamtalet i Europa.

”Transform the x experience” gick det att läsa överallt på Digital Signage Expo i Las Vegas, världens största mässa för digitala skärm- och interaktiva lösningar riktade mot butik och restaurang. X:et kan bytas ut mot kund, retail eller restaurang.

På mässan fanns över 200 utställare från både hård- och mjukvaruleverantörer och över 75 föreläsningar som lyfte lyckade case för implementering inom retail, styrkan med interaktivitet och kreativ innehållsproduktion.

Men mina förväntningar infriades tyvärr inte.

I en tid där vi är allt mer uppkopplade och immuna mot budskap spelar visuell och rörligt kommunikation en allt viktigare roll.

Det är i dag inte ett alternativ att använda digital kommunikation i det fysiska rummet – snarare en hygienfaktor. Inom många branscher förväntar sig kunden både visuell och interaktiv kommunikation i sin upplevelse.

I princip alla föreläsningar jag var på (en handfull) lyfte framförallt referenser och smygreklam (läs skryt), inte det där värdefulla som man som åhörare vill ha. Vad har andra gjort, vad har de lyckats med och ännu mer intressant, vad har de misslyckats med?

Många gånger brister interaktiva lösningar på grund av dålig förståelse för kundens behov eller bristfällig upplevelse.

För att digitala implementeringar ska fylla ett syfte i den fysiska butiken behövs en förståelse för hur detta stödjer kundresan, hur det underlättar för kunden och även hur det tillför värde för personalen och organisationen.

Det kan vara allt från att lösningarna kan användas som verktyg för personalen, för att interagera och onboarda kunden in i kundklubben eller teknik som är i bakgrunden och automatiserar delar som kanske tidigare var administrativa sysslor för personalen.

Många gånger brister interaktiva lösningar i butik med den konvertering som man trodde skulle bli slutresultatet på grund av dålig förståelse för kundens behov eller bristfällig upplevelse.

Under 2019 är jag övertygad om att vi kommer se mer av tekniken, framförallt i syfte att samla data och personalisera för kunden.

Jag är också säker på att företag som är beredda att samarbeta för att lösa kundens behov och är beredda att var en del av en konstellation med förståelse för hela kundens ekosystem och inte bara sin leverans är de som kommer kunna leverera mest värde.

Fyra tips från Alex Baker:

  1. Nyfikenhet. Var nyfiken på innovation, både inom din bransch men även andra. Hitta inspiration och findings då en hel del redan har testats.
  2. Syftet. Förstå skillnaden på digitalisering och digitisering. Viktiga frågor att få svar på är syfte med implementeringen, hur det spelar in i butikens nuvarande och framförallt framtida koncept samt vilka KPI:er det mäts mot.
  3. Välj inte teknik först. När du identifierat vad du vill åstadkomma och hur dina kunders förväntan och beteende bäst adresseras så kan du titta på hur du kan testa detta så snabbt som möjligt innan du behöver investera mer tid och pengar, använd MVP metoden som möjliggör att du kan validera dina hypoteser eller lära dig snabbare, och billigare än annars.
  4. Ta hjälp. Glöm inte att det är många mindset som behöver förändras för att innovationsprocesser skall kunna frodas. Att våga investera i facilitering och förändringsledning externt kan vara er bästa investering. En annan nyckel är att arbeta tvärfunktionellt och helst också involvera kund i framtagande av nya koncept och tjänster.

 

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...