Foto: Daniel Norman
Jonas Arnberg, HUI Research

”Digitaliseringen kommer att ta död på One Stop Shopping”

Digitaliseringen av dagligvarubranschen är bara i sin linda, men för att överleva gäller det att snabbt se över sin digitala strategi. Det menar Jonas Arnberg, vd på HUI Research.
Text: Jonas Arnberg
Annons:

Jonas Arnberg,

vd, HUI Research

Digitaliseringen förändrar snabbt kundens köpbeteende och ställer nya krav på hur och var handel etableras och vilket sortiment man som handlare erbjuder. Dessutom höjs konsumentens förväntan på service och bemötande.

Än så länge syns förändringarna tydligast inom sällanköpsvaruhandeln. I bokhandeln och elektronikhandeln sker tillväxten sedan länge på nätet och modehandeln har nu kommit till ”inflection point”, dvs tidpunkten då butikstillväxten helt stannar av till förmån för att bara ske online.

För butikskedjor i denna miljö handlar det om att snabbt se över sin digitala strategi, sitt butiksnät och sina ytor samt sitt erbjudande. Ett brett och grunt sortiment fungerar inte i en digital värld där konsumenterna efterfrågar ett djupare, trovärdigare, billigare och smidigare alternativ.

För dagligvaruhandeln är förutsättningarna för växande e-handel annorlunda, bland annat beroende på affärsmodellens komplexitet, krävande logistik och de stora investeringar som måste tas.

Logiken för konsumenten är emellertid densamma. Breda och grunda sortiment fungerar inte. Detta beteende utmanar One Stop Shop oavsett om dagligvaruhandeln satsar på nätet eller ej.

Redan i dag får jag mina huvudvärkstabletter hemkörda av Apotea, snuset levererat från Snusbolaget, rakhyvlarna från Dollar Shave Club och fisken via Fredagsräkan utan att ens lämna hemmet.

I en fysisk värld fungerar One Stop Shop mycket bra. Kunderna tar bilen till stormarknaden utanför stan och fyller vagnen med en rad produkter av olika kategorier med ett högt snittköp som resultat.

Detta erbjudande har i kombination med låg hyra och hög omsättning per anställd skapat handelns effektivaste format, stormarknaderna.

I en digital värld förändras dock logiken och One Stop Shop är inte längre lika relevant.

Redan i dag får jag mina huvudvärkstabletter hemkörda av Apotea, snuset levererat från Snusbolaget, rakhyvlarna från Dollar Shave Club och fisken via Fredagsräkan utan att ens lämna hemmet.

Snart är dessutom Amazon här och fyller på mitt förråd av allehanda varor direkt via en prenumeration, utan att jag ber om det. Bekvämlighet för mig är inte längre en stor butik där jag hittar många varor på ett ställe. Bekvämlighet är att aldrig mer behöva besöka en stormarknad utan istället få varorna direkt hem till dörren.

Digitaliseringen av dagligvaruhandeln är ännu bara i sin linda, men försök att redan nu ta reda på vilka delar av sortimentet som kommer att fungera och ­avancera på dessa.
Alternativet är att dagligvaruhandeln reduceras till livsmedelsbutiker med en lägre andel non food, färre besök och lägre snittköp.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...