Foto: Shutterstock
Tobias Lindh

”Det finns skäl att nyansera både oron och entusiasmen över Amazon”

Efter att Amazon bekräftade sin kommande lansering i Sverige har reaktionerna varit delade. En del välkomnar e-handelsjätten och ser etableringen som en fantastisk möjlighet, medan andra oroar sig över den konkurrens det innebär för svenska e-handlare. Det finns anledning att nyansera både oron och entusiasmen, skriver Tobias Lindh på Adyen.
Text: Tobias Lindh
Annons:

Tobias Lindh,

Norden och Baltikumchef, Adyen

Amazons oerhört starka förmåga att förflytta konsumtionsvanor ser ut att leda till en ökad näthandel bland svenskarna. Genom deras framgång i att nå ut till nya kundgrupper och etablera en e- handelsvana blir kakan större för alla parter.

Detta är en möjlighet för e-handlare, men kräver även att man vässar kundupplevelsen till nästa nivå.

Inträdet driver på innovationen hos de svenska e-handlarna och vi kommer sannolikt att se än mer konsumentanpassade och sömlösa köpupplevelser. Det innebär också ökade krav från kunderna, vilket kan bli svårt att leva upp till för de företag som saknar resurser.

För mindre och mellanstora aktörer kan Amazon Marketplace ses som en möjlig plattform att växa och nå ut till nya konsumenter.

Det är relativt enkelt att sätta upp sin försäljning och mindre spelare får helt nya förutsättningar att konkurrera med större, kanske främst då genom att Amazon hanterar logistiken.

Det gäller inte att fastna i vad som är den bästa lösningen just nu, utan i stället fokusera på vilken riktning man vill gå, och vad de långsiktiga följderna av ens relation till Amazon blir.

På så sätt blir det enklare att skala upp genom en mer effektiv distribution och tillgång till en bredare publik. Att den logistiska bördan lyfts från företagets axlar gör också att man kan fokusera ännu mer på affärs- och produktutveckling.

Samtidigt måste man då ha i åtanke att om återförsäljningen går via Amazons plattform kommer de också äga kundrelationen. Dina kunder blir i huvudsak deras, då dem blir ansiktet utåt. Därför byggs också lojaliteten primärt mot Amazon och inte dig.

Den kanske mest kritiska frågan e-handlare bör ställa är vart deras företag är på väg. Vilken potential och vilka möjligheter finns det för att växa? Är handlaren överhuvudtaget redo att själva hantera försäljning och distribution? Eller skapas ett större värde via ett partnerskap med Amazon?

För större handlare så erbjuder betalsättet Amazon Pay ibland det bästa av båda världar – e-handlaren äger kunden, men kunden loggar in på sitt Amazon-konto och använder sig av de sparade kortuppgifterna för att betala.

Det gäller inte att fastna i vad som är den bästa lösningen just nu, utan i stället fokusera på vilken riktning man vill gå, och vad de långsiktiga följderna av ens relation till Amazon blir. Här spelar många olika faktorer in, men potentialen i det du säljer, det vill säga dina produkter, blir utgångspunkten i övervägandet.

Ingenting är statiskt och e-handlarnas relation till Amazon kommer också utvecklas. Det som är ett självklart val i dag kanske inte är lika självklart om några år. Men en sak är säker – när väl Amazon slår upp sin butik är det viktigt att vara förberedd på en omfattande förändring, oavsett vilken väg du väljer att gå.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...