Anton Granlund

”Det behöver inte vara särskilt svårt att skapa en butik där kunderna trivs”

”Fysisk retail är inte på väg att dö ut”, det konstaterar Slash.tens vd Anton Granlund efter ett besök på världens största retailmässa NRF Big Show. I stället ser han att varumärkena börjar se butikerna som nått mer än bara en försäljningsplattform.
Text: Anton Granlund
Annons:

Anton Granlund,

vd, Slash.ten

Efter att ha spenderat en vecka i New York, där världens största retailmässa - NRF är jag helt trygg i att retail inte är på väg att dö.

I stället börjar vi äntligen skönja varumärken som på riktigt nyttjar sin fysiska närvaro till mer än bara försäljning. De har gått från att se sina butiker som rena försäljningsplattformar till att erbjuda besökarna en möjlighet att kliva in i deras värld.

Tilläggas ska att dessa butiker är fyllda av nyfikna besökare och garanterat säljer på dessa plattformar men även i andra kanaler.

Jag har under veckan besökt ett hundratal butiker och noterat att det varken behöver vara högteknologiskt eller särskilt svårt att skapa en butik där kunden trivs och vill stanna för att bekanta sig med varumärket och produkterna.

Självklart finns de som både satsar på och lyckas imponera med tekniska lösningar och upplevelser, såsom Nikes båda flaggskepp eller B8ta.

Men, ta till exempel Rapha på Prince street som är ett utomordentligt bra exempel där enkelhet och tydlighet fungerar väl. Raphas butiker, som kallas Clubhouses syftar till att skapa en hub för dess kunder och medlemmar där man kan dricka kaffe, titta på cykeltävlingar, träna tillsammans, hyra cyklar OCH köpa varumärkets produkter. Men det är inte försäljning av produkten i fokus.

Lite högre upp på Prince Street upptäckte jag i år en ny butik som heter Pre View. Den är grundad av två amerikanska killar i 30 års åldern som tidigare arbetade inom real estate och såg ett behov för en kurerad butik mot män. Det är en butik som med jämna mellanrum byter ut dess innehåll där varumärken som är noggrant selekterade hyr in sig på ytor.

De agerar alltså som hyresvärdar men som tar ansvar för koncept och drift, likt the Lobby fast i mindre skala. Den senaste perioden har de träningsfokus och butiken är enkelt och snyggt inredd och erbjuder flera av de senaste innovationerna inom träning, utvalda träningskläder, hälsokost och en liten bar där du kan stanna till och dricka en bullet-proof coffee. Enligt ägarna har modellen fungerat riktigt bra. 

Butiken ska bygga och attrahera ett community som förhoppningsvis också kommer förbi även dagar när de inte ska köpa varumärkets produkter.

När man ändå befinner sig på Prince street så rekommenderar jag varmt att besöka Moncler. Den 600 kvadratmeter stora butiken är bland det vackraste jag besökt. Här har Raphas enkelhet bytts ut mot dyr konst, exklusiva materialval och vackra detaljer vilket gör att de glest hängande produkterna framstår som konstverk i sig själva.

Grundreceptet är inget nytt, i stort handlar det om att vara tydlig med vem man är och vill vara som varumärke, utgå från vad målgruppen vill ha, ta bort friktion såsom köer eller svårigheten att hitta sin storlek och viktigast av allt; ha människor på plats som är serviceinriktade och andas varumärket till 100 procent.

Butiken ska bygga och attrahera ett community som förhoppningsvis också kommer förbi även dagar när de inte ska köpa varumärkets produkter. Vidare är det fint om det finns element som adderar upplevelser utöver själva produkten. Det kan vara så enkla saker som att ha en kaffebar till att, som the Dreamery, erbjuda 45min power-naps.

Andra bra koncepttips i New York just nu är the Roastery by Starbucks, Story, Saturdays, Amazon 4star och Shinola.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...