Robin Mellstrand, Loop54

”Den svenska e-handeln ligger efter inom AI – vad väntar vi på?”

Om inte den svenska e-handelsbranschen ser över hur den på bästa sätt skapar en personlig upplevelse med hjälp av ny teknik kommer gapet mellan globala och svenska e-handlare öka, skriver Robin Mellstrand, vd för Loop54.
Annons:

Robin Mellstrand,

vd Loop 54

I dag är de flesta överens om att det är i kundupplevelsen man bygger de långsiktiga konkurrensfördelarna online. Trots det har den svenska online-handeln ofta ett förlegat sätt att se på detta och använder samma angreppssätt på kundupplevelse i både fysisk och digital handel.

Många försöker manuellt bygga en upplevelse som passar så stor del av målgruppen som möjligt genom att förutspå vilka varor som kommer att bli storsäljare.

I onlinevärlden kan man redan i dag erbjuda en helt skräddarsydd upplevelse för varje enskild kund. Det möjliggörs med hjälp av datorer som gör optimeringar i realtid istället för människor som gör generaliserade val som ska passa så många som möjligt.

Att vilja bygga en skräddarsydd och personlig upplevelse är något som branschen har pratat om i många år under begreppet personalisering.

Men har det egentligen hänt något inom området de senaste åren? Nej, i princip ingenting. Vissa försöker sig på segmentering och kallar det för personalisering, i förhoppning om att demografi är ett bra sätt att förutspå beteende trots att forskningen i stort säger det motsatta.

Så varför ser det då ut så här? Svaret är att specialiserad AI krävs för att uppnå den ultimata personliga upplevelsen. Men där majoriteten av AI-utvecklingen befinner sig idag krävs oerhört stora datamängder på användarbeteende för att kunna bygga starka kundupplevelser.

Snart är det inget alternativ att inte adoptera AI-strategi om man vill vara konkurrenskraftig.

Det är problematiskt då egentligen bara världens absolut största online-spelare som JD.com, Amazon, Walmart och Alibaba har tillräckligt stora datamängder för att använda de vanligaste AI-metoderna. Till och med våra svenska stora varumärken som Ikea och H&M tvingas använda manuella resurser snarare än AI.

Att ha stora datamängder som konkurrensfördel är en vanlig strategi inom tech, men det pratas alldeles för lite om dessa problem inom e-handeln. En stor anledning till att ingen framgångsrikt lyckas kopiera kundupplevelserna hos stora spelare är just bristen på data. Konkurrensfördelen är dessutom större än att bara lyckas bygga bättre kundupplevelser eftersom AI innebär automatisering som leder till effektivisering.

Snart är det inget alternativ att inte adoptera AI-strategi om man vill vara konkurrenskraftig. Det spås också att ännu fler globala spelare som till exempel Amazon kommer att etablera sig i Sverige inom kort.

Om inte den svenska e-handelsbranschen ser över hur de på bästa sätt skapar en personlig upplevelse med hjälp av ny teknik kommer gapet mellan globala och svenska e-handlare öka ytterligare i takt med att branschen kommer att förändras i rasande fart det närmaste decenniet. Idag finns nya AI-lösningar som inte är lika data-intensiva, vilket möjliggör personalisering även för e-handlare som inte har en stor mängd data. Så vad väntar vi på?

Samma ämne:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...