Foto: Shutterstock
Jon Lööf och Anton Granlund

Brustna relationer är den främsta anledningen till att retail dör ut

Det råder inget tvivel om att relationer är vad som skapar framgång oavsett om det är ett event i New York, att driva ett varumärke, lyckas inom retail eller i ditt äktenskap. Relationen till människorna internt och externt är i slutändan vad som avgör vilka som vinner, det skriver Anton Granlund och Jon Lööf.
Text: Anton Granlund, Jon Lööf
Annons:

Jon Lööf,

grundare,  Retailpodden

Anton Granlund,

vd, Slashten

Det var den absolut viktigaste insikten vi fick i januari efter att ha tillbringat två dygn i ett milt New York tillsammans med 40 ledare från retail i Sverige och Norge.

Vi bodde på samma hotell, åt frukost ihop, tränade och spenderade nästan två dygn till att diskutera dagens retail och hur vi kan bygga varumärken och organisationer som håller över tid.

I dag möts vi ständigt av skyltar med utförsäljning eller annonser om konkurser eller bolag som har svårigheter med lönsamheten. Var och varannan dag dimper ett nyhetsbrev ner i inkorgen med ännu en konkurs.

Låt oss konstatera en sak, vad vi än gjort som lett oss hit så kommer inte samma tillvägagångssätt att leda oss ur denna kris.

Med den insikten så  satte vi ihop The New Equilibrium för att, just som namnet antyder, hitta den nya jämvikten mellan dagens försäljningshets och morgondagens relationsfokus. Tillsammans med andra experter ville vi hitta ledtrådar som på sikt ska hjälpa oss att lösa gåtan: ”Varför ska min kund köpa hos mig?”

För att skapa en miljö där kreativitet och innovation kunde främjas ville vi ta gruppen till New York, i anslutning till NRF Big Show.

Vi vet också att för att skapa den miljö vi ville var vi tvungna att låta alla deltagare lära känna varandra bortom titlar och bolag. Så vårt val av upplägg blev uppenbart. Att bo på samma hotell skapade närhet och att starta dagarna genom att svettas tillsammans, är ett mycket effektivt sätt att öka kreativitet och energi.

Rummet vi alla möttes i var mycket personligt utan scen, inga mikrofoner och inget podium. Alla skulle ha möjlighet att säga vad de tänker och tycker utan scenskräck eller nervositet. Vi känner att vi lyckades och den feedback vi fått efter eventet bekräftar detta.

Slutsatserna efter är att pris och produkt är två attribut som till stor del har spelat ut sin roll och att andra drivkrafter måste ta plats för ett varumärke att se en lönsam tillväxt över lång tid.

Pris och produkt är två attribut som till stor del har spelat ut sin roll och att andra drivkrafter måste ta plats för ett varumärke att se en lönsam tillväxt över lång tid.

Vår personliga uppfattning är att människan alltid ska stå i centrum och att de som fokuserar på människan, internt i organisationen eller extern på sina kunder, oftast når en framgång som andra har svårt att hitta.

Vi var alla överens om att relationer ligger till grund till din framgång som bolag, varumärke men även som individ. Det i sig är ingen överraskning men vad som blev allt tydligare desto mer vi talade var att bristen på äkta relationer i dag är en mycket stor del till att lönsamheten minskar. Relationen till kunden och relationen till organisationen. Hur hänger då detta ihop?

Vad vi kom fram till var en mycket enkel modell för framgång samtidigt som den visar varför lönsamhet och försäljning i dag är svårt att uppnå tillsammans. Modellen bygger på hur försäljning egentligen uppstår. Vi summerade ner det till fem steg:

  1. Det första steget är försäljning. Försäljning skapas av att en befintligt kund, eller ny kund, betalar för din produkt eller din service. För att detta köp ska ske måste efterfrågan på produkten eller servicen finnas.
  2. Det andra steget är efterfrågan. Efterfrågan ligger som sagt till grund för att en försäljning skall ske. Men hur byggs egentligen efterfrågan? Jo, den härstammar från ett varumärke som är både relevant och intressant för mig, på ett personligt plan, som kund.
  3. Och då kommer vi direkt ned till steg tre, community. Ett varumärke kommer från en stark community som använder varumärket som en signalfaktor för att tala om för andra att de tillhör just detta community. Vi vill alla att varumärket, genom logo eller silhuett, ska säga något om oss, att vi tillhör samma grupp människor som också bär samma. Igen, detta är väldigt personligt och driver vår inbyggda vilja att ”tillhöra” någon eller någon.
  4. Steg fyra är grunden till ett community, relationen. En relation med en kund bör vara det samma som en relation till en medarbetare eller en vän som har samma intressen och värdering som du själv. Det vill säga att ju mer tid som du lägger ned på att bygga en stark relation, ju starkare blir banden mellan enskilda människor och således även ditt community. I dag tenderar vi på att fokusera helt och hållet på försäljning och efterfrågan. Vår slutsats är att det fokus vi har i dag, där pris och produkt styr, inte håller i längden. Fokusera i stället på grunden till att du har efterfrågan, grunden till hur och varför ditt varumärke ser ut som det gör och grunden till att du har ett stark community, relationerna.
  5. Steg fem i modellen är relationerna. Relationer är vad som bygger varumärket och ditt bolag från grunden. Utan starka och kvalitativa relationer kommer du att hamna i priskriget och där går endast en iväg som vinnare, chansen att det är just du är extremt liten.

Tillsammans skapar vi The New Equilibrium,

Annons:

Nyheter

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...