Foto: Shutterstock
Martin Mürbeck

”Åtta effektiva sätt att förbättra kundupplevelsen och öka lojaliteten online”

En framgångsrik customer experience strategi är A och O för en bra kundupplevelse online, och om det görs rätt leder det i sin tur till ökad försäljning, skriver Martin Mürbeck på Trustpilot.
Text: Martin Mürbeck
Annons:

Martin Mürbeck, 

vice vd för kundrelationer och nya affärer i Europa, Trustpilot

Att bygga en bra kundupplevelse på nätet är en investering i dina kunder. Det är viktigt att se till att kundresan blir smidig, från start till köp.

Vi ger dig åtta effektiva tips på hur du kan förbättra kundupplevelsen, öka lojaliteten från existerande kunder och attraherar nya.

  1. Se till att din sidas sökfunktion fungerar perfekt
    En bra sökfunktion förbättrar kundupplevelsen avsevärt. En Econsultancy undersökning visar att hela 30 procent av besökarna på en sajt använder sökfunktionen för att hitta rätt produkt. Underskatta inte effekten av en väl fungerande sökfunktion.    
     
  2. En livechatt är avgörande
    Livechattar har drastiskt förändrat kundservicen och i och med det kundupplevelsen. Enligt Website builder har livechattar växt med 400 procent mellan 2015 och 2018. I dag är det en majoritet av besökarna som föredrar att chatta med kundservice istället för att ta kontakt via epost eller telefon. Generellt kan man säga att en livechatt minskar risken att kunden lämnar sidan och ökar chansen för konvertering. Kunder som har använt chatt innan köp har 40 procent högre konverteringsgrad.   
     
  3. Visa att ni har bra rykte online
    Mer än 93 procent av konsumenterna påverkas av kundomdömen när de står inför ett köpbeslut. Det har blivit enklare för konsumenter att jämföra företag online. Det är därför viktigt att ge besökare mer information om ditt företag. Till exempel, genom att visa omdömen om din utomordentliga kundservice eller kvalitén på de produkter du säljer, kan du minska studsar och öka konverteringen. I slutändan kommer kunder göra research, så om du kan ge dem information istället behöver de inte lämna din sida för att själva leta.   
     
  4. Kunder har inget tålamod
    Enligt Akamai, en av världens största webbplattformar, förväntar sig 47 procent av besökarna att en sida ska laddas inom två sekunder och 40 procent uppger att de lämnar en sida om det tar längre än tre sekunder för sidan att laddas. En långsam sida ger dig inga fördelar hos Google heller, eftersom det är en faktor i hur din sida rankas.  Så försök att få dina sidor att laddas så snabbt som möjligt. Det kommer att öka kundnöjdheten avsevärt och i slutändan påverka din försäljning.
     
  5. Personifiera ditt innehåll
    Tre fjärdedelar av konsumenter köper hellre från en handlare som kan dennes namn och ger bra rekommendationer baserat på tidigare köp. Personifiering gör att kunden känner sig utvald och förstådd. Att hjälpa konsumenter att hitta vad de letar efter snabbt, förbättrar och ökar kundnöjdheten. Enligt forskningsföretaget Gartner, kan smart personifiering öka vinsterna för digitala företag med så mycket som 15 procent år 2020. Så det är hög tid att börja att personifiera ditt innehåll.
     
  6. Filter är oumbärliga
    Många val gör det svårare för dina kunder att hitta vad de letar efter. Det är därför bra filter är oumbärligt. Genom att kunna filtrera på pris, färg, typ, varumärke och så vidare kan du enkelt förändra sättet kunden navigerar och interagerar med din sida. Ju fler filter du har, desto enklare är det för kunden att hitta vad den söker. Det sparar inte bara mycket tid, det har också en positiv effekt på kundupplevelsen i stort.   
     
  7. Säkerställ en snabb utcheckning
    22 procent av konsumenterna lämnar sin kundvagn utan att betala om de måste skapa ett konto först. Om du låter dem betala utan att skapa ett konto, kan du säkerställa en stabilare och bättre kundresa.
     
  8.  Erbjuda flera betalningsalternativ fungerar alltid bäst
    PayPal har upptäckt att 24 procent av konsumenterna lämnar sin kundvagn för att de inte kunde betala på det sätt de ville. Att erbjuda flera betalningsalternativ är en nödvändighet. På det här sättet säkerställer du att de faktiskt betalar för sin kundvagn istället för att lämna den. Ju fler betalningsalternativ du erbjuder, desto enklare är det att betala på din sida. Och det betyder en förbättrad shoppingupplevelse för dina kunder.
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...