Gonzalo Benedit

Använd big data för att locka och behålla talangfulla medarbetare

Kunddata används i allt större utsträckning för att förbättra erbjudandet gentemot kund. Företag borde använda samma metod internt för att få behålla sina bästa medarbetare, skriver Gonzalo Benedit.
Annons:

Gonzalo Benedit

President EMEA & APJ, Workday

Handeln använder datadrivna insikter för att bättre förstå sina kunder, integrera digitala tjänster och driva personligt engagemang, men samma metod kan med fördel användas för att få värdefulla insikter om de anställda, och på så sätt lösa ett av de största problemen i handeln i dag – att attrahera och behålla de bästa talangerna.

Problemet är inte att företagen inte har någon data om sina anställda, utan mer hur de ska kunna använda datan på ett smidigt sätt när den är utspridd över många olika system. Om handeln ersätter denna blandning av äldre lösningar med ett enhetligt system effektiviseras tidskrävande processer och frigör tid för HR-avdelningen att i stället fokusera på strategiska initiativ och bidra till affärsnyttan.

Genom en digitalisering av bolagets HR-processer blir det också enklare att ta affärsbeslut som baseras på tillförlitliga uppgifter från realtidsrapportering och dataanalys.

Hur detaljhandeln hanterar personaldata är också viktigt i en gig-ekonomi där många unga har extremt flexibla arbetstider, oregelbunden lön och sämre anställningsskydd. Enligt ett whitepaper från Europeiska kommissionen uppgick den här gruppen till mer än en tredjedel av den totala arbetskraften i 28 europeiska länder 2015, och forskning tyder på att andelen växer.

EU-kommissionen vill nu se ökade sociala skydd och rättigheter för tillfälliga arbetstagare. Detta är bara ett exempel på konsekvenserna av löpande lagstiftningsreform som innebär att detaljhandeln måste bli smartare i hur de hanterar personaldata på både kontors- och butiksnivå för att undvika framtida felaktigheter i data och processer.

Genom att automatisera processer såsom bakgrundskontroller, anställning, onboarding, utbildning, prestationsbedömning och uppsägning över hela organisationen undviker man både inkonsekvenser på butiksnivån och ger cheferna en god överblick över den samlade personalstyrkan.

Det finns i dag enorma fördelar för de detaljhandlare som får detta att fungera men
om en detaljhandlare använder flera system för denna typ av information och processer - hur lätt är det då att samla in sådan information och granska den efter behov?

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...