Johnas Liljegren, head of industry retail för Facebook Sverige

Äntligen sommar – finns ingen bättre tid än denna att börja fundera på julen

Konsumenterna julhandlar tidigare för varje år – ofta med mobilen som skyltfönster. Därför ska du börja stresstesta dina omnikanal-strategier redan nu. Det skriver Johnas Liljegren, head of industry retail för Facebook Sverige.
Text: Johnas Liljegren
Annons:

Johnas Liljegren

Head of industry retail för Facebook Sverige.

Juli är här och trots att våra liv ser annorlunda ut till följd av covid-19 kan vi fortfarande njuta av värmen, bada i sjön och ta en glass i solen. Det finns ingen bättre tid än denna att koppla av och börja fundera på julen.

Som företagare är du säkerligen medveten om att planeringen inför julsäsongen börjar redan nu. Det kan verka tidigt, sommaren har ju knappt hunnit börja. Men konsumenterna julhandlar faktiskt allt tidigare för varje år som går.

Varje år frågar Facebook konsumenter om deras semestervanor för att lära sig mer om vad som är viktigt för dem, vad de väljer att köpa och när de väljer att göra det. I år frågade vi även svenska konsumenter.

Här är vad de svarade:

Generation X och boomers dominerar global mobil- och e-handelstillväxt.

Man skulle kunna tro att det är unga personer som är mest öppna för att handla mobilt. Men vår undersökning visar emellertid att det framförallt är personer födda mellan 1946 och 1980 som anpassar sig till det mobila formatet. Sedan förra året har julhandeln ökat med 48 procent bland vuxna svenskar. Tittar vi på generation X är ökningen 75 procent medan Boomers står för en ökning på hela 85 procent.

Resultaten är emellertid inte lika överraskande när man tar hänsyn till orsakerna bakom ökningen. Det är nämligen boomers som är den största riskgruppen för covid-19. Därför blir en övergång till e-handel och mobilt handlande naturlig för dem.

Samtidigt som handeln ökar online, ökar även konsumenternas krav. Det blir allt viktigare att kunderna har en positiv köpupplevelse och enkelt kan checka ut. Att göra en miss vid mållinjen kan vara förödande för en verksamhet när försäljningar uteblir. Här behöver företagen komma ikapp, då 65 procent av generation X och boomers uppger att det uppstått problem när de ska julhandla på mobilen.

Konsumenterna handlar inte bara presenter till andra, utan även till sig själva.

I svåra tider känner människor att de förtjänar att unna sig något, och det har de helt rätt att känna. Att köpa en sak man länge längtat efter innebär ofta mer än en gåva, det är ett kvitto på personlig framgång.

Vi ser att gåvor till sig själv ökar under vissa tider. Det gjorde det vid utbrottet av covid-19, men historiskt sett är julperioden den tiden då allra flest köper gåvor till sig själva. Cirka 70 procent av svenskarna söker efter presenter till sig själva under julperioden och 65 procent köper presenter till sig själva.

Med det i åtanke är det ingen effektiv strategi att endast rikta sig mot de som handlar åt andra.

Följderna av covid-19 har varit svåra och slagit mot både människor och ekonomin. Många har förlorat jobb och framtiden är oviss. Av svenskarna menar 76 procent att de förväntar sig att utbrottet av covid-19 kommer att ha en negativ inverkan på deras ekonomi. Shopping är ett av många områden som sätts på paus och kläder är den kategori av varor som prioriteras lägst i osäkra tider.

Smarta enheter får också lägre prioritet, men inte lika drastiskt som andra kategorier. Endast sju procent menar att de kommer att köpa färre smarta produkter. Detta är inte särskilt överraskande. Under tider av distansering och isolering hjälper smarta enheter oss att hålla kontakten med andra.

65 procent av generation X och boomers uppger att det uppstått problem när de ska julhandla på mobilen.

Det faktum att människor uppskattar att varumärken tar ställning och visar sina värderingar är inget nytt fenomen. Covid-19 har visat att det blir allt viktigare för företag att tydliggöra sina värderingar. 56 procent av konsumenter i Europa svarar att sättet ett varumärke hanterar den pågående krisen på kommer att ha bestående påverkan på sannolikheten för konsumenter att handla från företaget i framtiden. Men det räcker inte att företag säger att de bryr sig, de måste visa det. 79 procent av konsumenter menar att de tror att företag måste pausa sin normala verksamhet och istället skifta produktionen till att erbjuda stöd av grundläggande varor.

Företag som inte tar ställning bör veta att 47 procent av konsumenter uppger att de hade bytt till en annan produkt eller tjänst om de känt att företaget kränkt deras personliga värderingar.

Vad betyder det här för din verksamhet?

Ta till dig av trenderna och se vilka förändringar du kan göra.

  1. Se över dina möjligheter att övergå till e-handel när du ska sätta strategin för julhandeln.
  2. Stresstesta dina omnikanal-strategier under sommaren för att förbereda ditt företag för den viktiga julhandeln. Har du inte en strategi så hinner du fortfarande bygga en om du börjar nu.
  3. Verka lokalt och var lyhörd. Lyssna på konsumenterna och var medveten om din kundkrets för att kunna ta del av deras krav.
  4. Nå fram i bruset genom att särskilja din kommunikation under rea-dagar. Gör inte det som alla andra gör utan gör i stället det som är unikt för din verksamhet.
  5. Mobilt, mobilt, mobilt. Det kan inte understrykas nog. Det är det huvudsakliga skyltfönstret idag, så se till att ditt företag är anpassat för det.

För att nå framgång krävs det att man lär sig och anpassar sig längs vägen. Genom att lyssna på kunderna, känna till de allra senaste beteendeförändringarna och hålla fast vid dina värderingar har du alla verktyg för att hålla din verksamhet, och därigenom Sveriges ekonomi, igång.

Samma ämne:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...