Foto: Shutterstock
Fredrik Kolterjahn, Detail in Retail

”Amazon är stort som ett eget land när det gäller utsläpp – så kan påverkan minska”

När Amazon redovisar sina siffror för utsläpp kan man fundera över hur hållbar e-handeln egentligen är. Men gemensamma leveranser kan kraftigt minska e-handelns miljöpåverkan, skriver Fredrik Kolterjahn, analyschef på Detail in Retail.
Text: Fredrik Kolterjahn
Annons:

Fredrik Kolterjahn,

analyschef, Detail in Retail

Nätgiganten Amazon släppte nyligen siffror gällande företagets utsläpp och siffrorna är, precis som all data om företaget, häpnadsväckande.

I det här fallet dock häpnadsväckande negativa i sin storlek.

De redovisade siffrorna visade att Amazon släppte ut motsvarande 44 miljoner ton koldioxidekvivalenter. Detta är lika mycket som många länders totala utsläpp under ett år. I Sverige var motsvarande siffra för 2018 cirka 52 miljoner ton.

Även om Amazon skryter om högt satta miljömål för sin verksamhet ska detta vägas mot ett ökat användande och fler kunder globalt de kommande åren. Amazon är ännu i sin linda i många länder, inklusive Sverige.

De stora utsläppen är dock relativt enkla att förklara. Under 2019 levererade Amazon över 3,5 miljarder paket via sina nätverk. Det innebär att de levererade paket till motsvarande varannan person i hela världen under förra året. En smått hisnande siffra.

Observera att detta enbart gäller Amazon, som är ETT företag inom e-handeln. Dess storebror, Alibaba, står ensamt för 80 procent av alla paketleveranser i Kina och Alibabas kronjuvel Taobao, som är en e-handelssida enbart på kinesiska, hade under 2018 över 600 miljoner aktiva kunder.

Det framgår dock inte hur stora utsläpp Alibaba genererar årligen. Gissningsvis är de inte mindre än Amazons?

E-handeln kan minska sina utsläpp per vara om antalet varor per order ökar, men enbart om alla varor skickas tillsammans.

Bain & Company skrev år 2017 en rapport om hur detaljhandeln, och då främst e-handeln, kan verka för att minska sina utsläpp.

De konstaterar att e-handeln genererar större utsläpp än den traditionella handeln av främst tre skäl: e-handel kräver extra paketering av varor, e-handelskunder köper färre produkter per tillfälle och order som omfattar flera varor innebär vanligen även flera leveranser.

Bain & Company slog fast att e-handeln kan minska sina utsläpp per vara om antalet varor per order ökar, men enbart om alla varor skickas tillsammans. Alltså inte i separata leveranser som är fallet i dag.

Två varor som skickas i separata leveranser har enligt rapporten 35 procent högre utsläpp än om de skulle skickas i samma leverans.

Något att fundera på kanske.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...