Magnus Elfgren, Vintage People, Claes Linusson, Con-tra

”55-plussare – digitala invandrare som är väl anpassade till nutiden”

Även om man kan se ett ökat intresse kring äldre och pensionärer gäller fortfarande en utbredd åldersfascism i Sverige. Vissa hävdar att vårt land är värst i världen. Blickar vi mot näringslivet, så vet alla hur svårt det är att få nytt/byta jobb när man är 50 plus, och samma gäller ofta även synen på äldre konsumenter.
Text: Claes Linusson, Magnus Elfgren
Annons:

Men sanningen är att 55-plussare representerar cirka 70 procent av landets privata förmögenhet och lika mycket vad gäller köpkraft. Dagens pensionärer, där det givetvis finns grupper som är undantagna, har aldrig haft så mycket resurser och heller aldrig tidigare konsumerat så febrilt. Och gruppen växer för varje år som går. Vad kan handeln lära av detta?

Magnus Elfgren, Vintage People

Först och främst kan det konstateras att 55-plussare är lika olika som alla andra åldersgrupper.

Olika krav, värderingar, möjligheter, prioriteringar och så vidare.

Buyer personas är ett populärt begrepp i dag, och nedan finns en värdebaserad segmentering som är användbar för att rikta in sitt erbjudande till mest rätt grupp.

Claes Linusson, Con-tra

55-plussare är i dag i många fall ”digitaliserade”. Internet, smartphone och Facebook är naturliga verktyg som ingår i vardagen för många. De söker information, gör bankärenden, bokar flygbiljetter och handlar böcker, precis som folk gör mest. Dock kan det konstateras att närmare en miljon individer inte alls är digitala, vilket i dagens samhälle ställer till med problem för att hantera bankärenden, beställa recept och så vidare.

Men när det gäller att göra det slutliga köpet prioriterar 55-plussare det fysiska mötet i butik. Oavsett vilket värderingsegment du tillhör, så vill vi helst göra köpet ”över disk”.

Sammanfattningsvis gäller att 55-plussare som grupp är väl anpassade ”digitala invandrare”, men att det skiljer mellan olika segment, och – givetvis – ju äldre du är i dag desto mindre utnyttjas den digitala världen.

Med en stundande konjukturavmattning, tillväxt för e-handel och prognosticerad nedgång gällande antal butiker är det troligt att traditionella butiker framöver har en ”kärnmålgrupp” bland äldre konsumenter. Man ska då komma ihåg att 55-plussare – och dagens pensionärer som var den första rock'n & roll-generationen – vet vad man vill ha, är erfarna konsumenter, eftersträvar bra kvalitet och pålitliga produkter. Och inte minst, majoriteten kan betala!

Hög- eller lågkonjunktur spelar mindre roll.

”Det gråa guldet” växer, och frågan är hur väl förberedd detaljhandeln är

Själva shoppingprocessen i butik för en 55-plussare kan ta längre tid än för den stressade småbarns-mamman. Det betyder att butikspersonalen kan behöva ställa om mindset när 55-plussaren gör entré. Men med rätt bemötande är chansen till avslut god!

Att anpassa butiken till de äldre, med tillgängliga sittplatser, erbjudanden som riktar sig till singel- eller tvåmannahushåll och en tillgänglighet för personer utan bil gör butiken betydligt mer attraktiv för 55-plussarna.

Produktutveckling, serviceerbjudande och marketing är i dag ungdomsorienterat och ofta drivet av unga personer. Absolut inget fel med detta, men man ska vara medveten om att ”broar” behövs för att bättre förstå äldre konsumenter. ”Det gråa guldet” växer, och frågan är hur väl förberedd detaljhandeln är på denna utveckling?

Samma ämne:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...