Få hela storyn
Starta din prenumeration
Podcast
Publicerad: 15 januari 2020, 14:13
Håkan Lundstedt har ruskat om och moderniserat både Mekonomen och Synsam – med succéresultat. I Market Podcast berättar han om hemligheterna bakom vändningarna, nya butikskoncept och avslöjar sina egna favorithandlare.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Libsyn är blockerad under “Visa våra partners”.
Håkan Lundstedt blev vd för Synsam 2015. Sedan dess har kedjan genomgått en transformation, från en traditionell optikkedja till en livsstils- och omnikanalaktör med kundens behov i fokus.
Innan tiden på Synsam hade han gjort en liknande resa med Mekonomen.
– Jag börjar alltid arbetet med att göra en kundundersökning. Det viktigaste är att utgå från kunden och vara faktabaserad i förändringsarbetet, säger Håkan Lundstedt.
– Jag brukar förresten hellre kalla det förbättringsarbete. Pratar man om förändringsarbete blir medarbetare och chefer lätt oroliga.
Lyssna på hela avsnittet ovan eller på Itunes. Där berättar Håkan Lundstedt även hur det går för några av kedjans storsatsningar de senaste åren: specialiseringen på sportglasögon, jättelika flaggskeppsbutiken i Stockholm och butikskonceptet AI Eyewear
Markets podcastvärdar är Andreas Dyrberg Skog och Pontus Edman.