Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Podcast

Paradisets vd i Markets podcast: Det finns bara ett läge och det är att lyckas

Publicerad: 21 september 2017, 08:27

Foto: Gustaf Olsson

Den ekologiska kedjan Paradiset utmanar jättarna och låter nu kunderna bli delägare. ”Jag vill växa vidare och ge resten av gänget en match”, säger vd Johannes Cullberg i Markets podcast.


Ämnen i artikeln:

LivsmedelButikskonceptMarket podcastIcaParadiset

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Libsyn är blockerad under “Visa våra partners”.

I början på september skrev Johannes Cullberg en debattartikel på Market.se där han utmanade Ica att ta bort de 100 värsta tillsatserna i sortimentet.

Artikeln fick stort genomslag med bland annat 5 000 delningar på Facebook.

– Att det skulle gå så bra trodde jag kanske inte. De allra flesta är väldigt positiva till att någon tar tag i frågan. Den prickar den där osäkerheten som många går och känner, säger Johannes Cullberg.

Läs mer: ”Ica – jag utmanar er att förbjuda de 100 värsta tillsatserna i ert sortiment”

SJÄLVSTÄNDIG KEDJA. ”Jag har inte tatuerat Paradiset för att sedan sätta en Ica-logga över” säger Johannes Cullberg.

Planen är att skapa så mycket uppmärksamhet som möjlighet inför finansieringsrundan nästa vecka då målet är att ta in minst åtta miljoner kronor. Pengar som främst ska användas för att bygga en bättre struktur och sjösätta fler egna varumärken.

Sedan ska expansionen fortsätta.

– Vi kommer inte att kunna utmana Ica om att bli marknadsledare men vi vill kunna ha en stor påverkan på Ica och andra att skärpa sig vad gäller tillsatser.

Om Ica lägger ett generöst bud på Paradiset, kan du tänka dig att sälja då?
– Nej, det det här är mitt liv och det jag brinner för. Vi vill inte bli beroende av de stora kedjorna.

Detta avsnitt av Markets podcast hittar du även på Itunes.

Läs mer: Paradiset satsar på mindre kvartersbutiker – öppnar tre i Stockholm nästa år

Mikael Sydner

Reporter

mikael.sydner@bonniernews.se

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev