Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Podcast

Pär Svärdson: ”Att bygga storlek är viktigast”

Publicerad: 4 februari 2016, 07:36

Foto: Pontus Edman

Försäljningen fortsätter att öka starkt för nätraketen Apotea. I fjol omsatte bolaget 585 miljoner kronor. ”Vi ska bli större än Adlibris.”


Ämnen i artikeln:

ApotekE-handelEkonomiMarket podcastAdlibrisApotea

Apoteas omsättning mer än fördubblades under 2015 till 585 miljoner kronor jämfört med 288 miljoner 2014.

– Vi behöll över 100 procents tillväxt och det är ju alltid roligt. Men det blir tufft att fortsätta så, säger vd Pär Svärdson i nya avsnittet av Markets podcast.

Planen är att passera en miljard under 2017.

– Vi ska bli större än Adlibris. Man vill ju inte vara sämre än förra gången…

Resultatet för 2015 blev tio miljoner kronor.

– Vi vill att det ska gå med vinst, det blir märkligt annars. Samtidigt hade vi kunnat ha en högre vinst men vi vill bygga storlek, det är det viktigaste för oss.

I år breddar Apotea sortimentet – och fortsätter pressa priser.

– Jag gillar inte att höja priserna och jag gillar inte lägga fraktkostnader på kunderna – för vi ser att de verkligen inte vill ha det.

I veckans avsnitt avhandlas också Daymakers årliga index över kundbemötande.

Du kan lyssna på avsnittet här ovan eller på Itunes.

Mikael Sydner

Reporter

mikael.sydner@bonniernews.se

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News