Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Podcast

Media Markts vd: Det långsiktiga målet är fortfarande att bli störst

Publicerad: 28 mars 2018, 08:58

För ett år sedan skrev Market att Media Markt skulle lämna Sverige. Så blev det inte. Kedjan är kvar och gör just nu sin största enskilda investering i varuhusen sedan inträdet för elva år sedan. ”Vi är här för att stanna, vi ska bli störst” säger vd Per Kaufmann i Markets podcast.


Ämnen i artikeln:

HemelektronikButikMedia MarktDigitalisering

Den 19 februari i fjol publicerade Market uppgifter om att Media Markt skulle lämna Sverige.

Flera av varandra oberoende källor uppgav att norska Power skulle ta över samtliga 27 varuhus.

Ett år senare är Media Markt kvar. Med 27 varuhus.

Per Kaufmann vill inte kommentera hur nära en försäljning var utan konstaterar i stället:

– Vi har bra marknadslägen och det är intressant för andra att komma åt dem. Allting är alltid till salu, det är bara frågan om hur villig någon är att betala, säger han.

Kedjan har nu lagt alla spekulationer om nedläggning bakom sig och satsar framåt.

– Vi investerar ungefär 80 miljoner kronor i att bygga om 18 varuhus och kommer senare att fortsätta med de nio övriga.

Det långsiktiga målet är fortfarande att bli störst i Sverige.

– Vi är vana att vara störst i varje land. Nu kan inte en elefant ätas med en gång så det kommer säkert att ta lite tid, säger Per Kaufmann.

Markets podcastvärdar är Mikael Sydner och Pontus Edman.

Du hittar även Markets podcast på Itunes.

Mikael Sydner

Reporter

mikael.sydner@bonniernews.se

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News