Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Podcast

Avsnitt 36: ”E-handel är inte superhett just nu”

Publicerad: 19 maj 2016, 06:07

Foto: Daniel Norman.

Att starta e-handel i dag utan en befintlig detaljistverksamhet är inte lika hett som för några år sedan. Det menar e-handelsveteranen Svante Tegnér. ”Ska du bli nummer ett i ett brett segment och starta från noll måste du lägga enormt mycket pengar”, säger han.


Ämnen i artikeln:

DagligvarorLivsmedelModeKläderE-handelMarket podcast

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Libsyn är blockerad under “Visa våra partners”.

2005 lanserade Svante Tegnér nätbutiken Bubbleroom.

Då var det långt ifrån alla varumärken som fanns på nätet, och det var en lättare resa att bli top of mind inom sitt specialområde.

I dag är läget ett annat.

– Konkurrensen är stenhård och det finns en risk att hamna i ett mellanmjölksland. En nätbutik som inte är topp tre hos sin målgrupp kommer få lönsamhetsproblem då den måste köpa in för stor andel av sina kunder, säger Svante Tegnér.

Han konstaterar också att de största aktörerna inte vill vara e-handlare längre. De vill äga kunden men inte hålla på lika mycket med logistik och distribution.

– De vill hellre vara tekniska plattformar då detta anses som ett ”hetare område”. Det anses nog modernare att inte äga själva produkterna. I dag vill man hellre bli ett Uber eller Airbnd än en traditionell e-handel.

I dag har han lämnat Bubbleroom bakom sig och driver bland annat nylanserade sajten Godis.se, gör investeringar i mindre nischade e-handelsbolag samt jobbar som konsult.

– Jag vill nog alltid ha kvar ett ben i e-handeln, säger han.

I veckans avsnitt kikar vi även lite på den nya e-barometern för första kvartalet.

Du kan lyssna på avsnittet här ovan eller på Itunes.

Mikael Sydner

Reporter

mikael.sydner@bonniernews.se

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev