Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Podcast

Avsnitt 35: ”Hela branschen har hamnat i rabatträsket”

Publicerad: 4 maj 2016, 06:01

Foto: Pontus Edman.

Efter resan med Mekonomen ska Håkan Lundstedt vässa kundupplevelsen hos Synsam. ”Vi Vi vill inte uppträda som de andra aktörerna”, säger han i Markets podcast.


Ämnen i artikeln:

ModeAccessoarerMarket podcastMekonomenSynsam

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Libsyn är blockerad under “Visa våra partners”.

Som vd för Mekonomen var Håkan Lundstedt med och förändrade en hel bransch. Från att ha sålt avgasrör till företag och män som gillar att skruva blev kedjan en modern detaljist som även fick in kvinnorna i butikerna.

Nu har han inlett arbetet med att ta Synsam till nästa nivå. I Markets podcast berättar han vad som ska få Synsam att stå ut mot konkurrenterna och vad ha tar med sig i sitt ledarskap oavsett vilken bransch han jobbar i.

– Hela optikbranschen har hamnat i rabattträsket. Vi vill inte uppträda som de andra aktörerna, att man bara kan sälja glasögonen när det är 30-40 procent rabatt. Det är ett svaghetstecken, säger han.

Vi pratar också om årets utgåva av faktanumret Vem är vem som visar att landets största detaljister byggde ut sina butiksnät under 2015.

Du kan lyssna på avsnittet här ovan eller på Itunes.

Mikael Sydner

Reporter

mikael.sydner@bonniernews.se

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev