Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Välkommen att debattera hos Market – men tänk på det här innan du sätter dig vid tangentbordet

Publicerad: 27 september 2022, 08:05

”Genom att skriva texter som når våra tiotusentals läsare varje vecka har du möjlighet att påverka och förändra”, skriver Fredrik Svedjetun, chefredaktör på Market.

Vill du vara med och förändra branschen? Då är Market rätt arena för dig. Här ger chefredaktör Fredrik Svedjetun åtta tips till dig som vill skriva ett eget debattinlägg på market.se.


Fredrik Svedjetun

fredrik.svedjetun@bonniernews.se


Vad är en branschtidnings uppgift?

Utöver det mest självklara – som att rapportera om och granska det som händer i branschen – handlar det mycket om att servera insikter, kunskap och inspiration som hjälper människor och företag att fatta bättre beslut och utvecklas i rätt riktning.

Det senaste året har vi på Market fokuserat hårdare på den kunskapsförmedlande delen av uppdraget, bland annat genom att investera ännu mer i fördjupande journalistik i vår nya premiumtjänst Market Insights. Här levererar vi varje vecka unika kartläggningar, analyser av branschexperter och djuplodande intervjuer och reportage om hur andra har lyckats – eller misslyckats.

Målet är att våra betalande läsare ska lära sig något, och känna att de har nytta av Market i sin yrkesroll.

Vi har nyligen genomfört en läsarundersökning som visar att vi är på rätt väg. Hela 81 procent av våra prenumeranter, alltså inloggade läsare, uppgav att de har nytta av Market i sitt arbete (motsvarande siffra för dem som bara tar del av vårt gratisinnehåll var 54 procent). 90 procent av prenumeranterna svarade också att innehållet i Market är trovärdigt (82 procent bland ”gratisläsarna”).

”Vad upprör dig? Vad tycker du att handeln måste bli bättre på? Hur sköter sig leverantörerna, egentligen?”

Det är fina siffror, tycker vi, särskilt med tanke på att våra prenumeranter i hög grad är beslutsfattare som redan sitter på djupa branschkunskaper. Nästan 60 procent av våra betalande läsare svarar att de är egenföretagare, företagsledare, vd eller annan chef. Hela 76 procent har beslutsinflytande vad gäller sortimentsfrågor.

Men det finns ytterligare en del av en branschtidnings uppgift där jag känner att vi har mycket jobb kvar att göra. Och det handlar om att fungera som en arena för debatt och diskussion kring branschens utmaningar.

Visst, vi låter åsikter mötas varje dag i vår journalistik, liksom i paneldiskussioner på våra event som Retail Arena, Digital Retail och Retail Talks.

Men jag skulle gärna se att fler av er som jobbar i branschen deltar med egna debattinlägg. Vad upprör dig? Vad tycker du att handeln måste bli bättre på? Hur sköter sig leverantörerna, egentligen? Genom att skriva texter som når våra tiotusentals läsare varje vecka har du möjlighet att påverka och förändra.

”Koppla gärna din text till aktuella händelser eller uttalanden – det blir ofta mer spännande och intressant”

Tveka inte att skicka in ditt alster till redaktionen(at)market.se eller till undertecknad!

Här är några råd på vägen:

Ge uttryck för en åsikt – och se till att leverera väl underbyggda argument i texten. Det är alltid bra att ge ett eller flera exempel på vad du menar.

Tänk på att läsaren måste få ut något av texten. Det är bra om den som tar del av din artikel kan lära sig något, få nya insikter, andra perspektiv eller kort och gott en ”väckarklocka”.

Koppla gärna din text till aktuella händelser eller uttalanden – det blir ofta mer spännande och intressant om ämnet som avhandlas kan fungera som en kommentar i nyhetsflödet. Eller så levererar du kanske en egen nyhet i texten!

Försök att runda av med en slutsats eller uppmaning som läsaren kan ta med sig.

Texten ska så klart vara intressant och skräddarsydd för Markets målgrupp, det vill säga människor som är yrkesverksamma inom svensk detaljhandel eller e-handel.

Tänk på att debattsidan inte är rätt forum för dig som vill marknadsföra ditt företags varor eller tjänster. Den typen av texter, ofta författade av pr-konsulter, passar bättre som till exempel en native-artikel, något som vår säljavdelning kan hjälpa dig med.

Jobba med texten så att den väcker intresse, har bra flyt och lockar till vidare läsning. Om du känner dig osäker på språket eller dispositionen – låt gärna någon läsa igenom och komma med råd.

Skriv inte för långt, men inte heller för kort. Ett bra riktmärke för en debattext hos Market är cirka 2500-4500 tecken, inklusive blanksteg. Länka gärna vidare till mer läsning.

Svensk detaljhandel har en tuff tid framför sig, med bland annat skenande kostnader och konsumenter som får allt knappare marginaler. Vi på Markets redaktion ska göra allt för att förse er läsare med den kunskap som behövs för att navigera genom svårigheterna. 

Men vi ser också gärna att du som läsare hjälper till att röra om i grytan genom att delta med dina åsikter och insikter!

Här kan du ta del av det åsiktsmaterial som har publicerats på Market.se tidigare i år.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev