Debatt
”Utan kreativitet kan företaget hamna i e-handelns dödscirkel”
Du bör släppa loss kreativiteten i alla delar av verksamheten, annars kommer du att missa möjligheterna till tillväxt. Varje företag behöver skapa en kreativ kultur för att kunna konkurrera, anpassa sig och frodas i en snabbt föränderlig värld, skriver Alan Radi och Geri Mileva.
Publicerad: 2 september 2019, 12:03
Det här är opinionsmaterial
Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.
Du möter bara konkurrens när du är medioker och du sticker bara ut när du är kreativ. Att sticka ut betyder att jobba hälften så hårt för dubbla resultatet.
I en IBM-studie med mer än 1 500 vd:ar rankades kreativitet som den viktigaste faktorn för framgång i affärer. Att bygga en kultur på kreativitet är dock inte så lätt som man kanske tror. Visst finns det annat att göra än att anställa kreativa själar.
Om man inte uppmuntrar till kreativt tänkande i alla delar av ett företag kan det leda till allvarliga konsekvenser. Men ofta inser de flesta företag inte att deras handlingar dödar kreativiteten. Detta påverkar inte bara produktiviteten hos de redan kreativa själarna i din organisation utan även företagets resultat.
Här är tre saker du ska undvika:
■ Stanna i din komfortzon
Varje gång du bestämmer dig för att spela det säkra kortet begränsar du dina anställdas potential att ge mervärde till din verksamhet. Att vägra investeringar i innovativa idéer kommer inte att leda ditt företag framåt.
■ Att inte uppfylla dina kunders krav
Om du inte anpassar dig efter marknadens förändrade behov kan det resultera i konsekvenser som låg konverteringsgrad och försämrad onlineförsäljning.
■ Att kväva dina anställdas kreativitet
Begränsar du dina anställdas frihet att skapa kan det påverka deras passion och motivation att producera något som är värdefullt. När affärerna går dåligt upplever sig dina anställda pressade, vilket får dem att känna sig ännu mer stressade. Något som ytterligare kväver deras kreativitet. Denna cykel kommer att fortsätta om du inte omfamnar de nödvändiga förändringarna för att främja kreativiteten inom ditt företag.
Varje e-handlares mardröm: e-handelns dödscirkel.
Så hur undviker man då att hamna i denna dödscirkel? Att bygga en kultur på kreativitet och innovation kommer inte bara att förbättra produktiviteten utan även öka lönsamheten. Här är några tips för att du ska kunna hjälpa dig själv att släppa loss din kreativitet:
■ Omfamna innovativa idéer
Kreativitet är en katalysator för framgång. Att omfamna kreativitet i onlineannonsering kan förbättra konverteringsgraden och öka försäljningen. Men det finns vissa tider då det inte riktigt fungerar. Enligt en studie från Harvard Business Review är det kritiskt hur du använder kreativitet på ditt arbete. Deras forskning visade att företagen noterade högre försäljning när de använde dessa tre tekniker: flyt, originalitet och utarbetning.
■ Agera efter dina kreativa idéer
Var inte rädd för att agera på innovativa idéer, men koppla ihop idéerna med forskning så att du kan fatta välgrundade beslut.
■ Förstå att misslyckande är en del av innovation
Naturligtvis kommer inte alla idéer att bli framgångsrika. Att misslyckas är oundvikligt i en innovationskultur, men just rädslan för att misslyckas kan vara förödande. Rädslan kommer att göra mer skada än nytta och i stället för att ta en beräknad risk stagnerar du i inaktivitet.
■ Uppmuntra och belöna kreativitet
Uppmuntra innovation genom att belöna dina anställda för deras ansträngningar. Anpassa sedan mätvärdena i samband med att du utvärderar deras prestationer eller nya satsningar. Som inspiration hittar du här några KPI:er som hjälper dig att utvärdera kreativa team.
När du skapar utrymme för kreativitet i din organisation omdefinierar du din inställning till innovationsstatistik såväl som dina incitament. Genom det kommer du inte bara att överleva utan frodas i detta ständigt utvecklande affärslandskap.
Alan Radi
Geri Mileva
Geri Mileva,
global e-Commerce projects manager, Weld.io
content editor, Weld.io
Det här är opinionsmaterial
Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.