Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Uppmaningen till handeln: ”Reklamtröttheten ökar – vi måste prata om frekvens!”

Den svenska detaljhandeln står för en stor del av reklamfloden i Sverige. Nu behöver branschen ta större ansvar – och fundera på vad vi utsätter konsumenterna för. Det skriver cheferna på fem branschorganisationer inom reklam, kommunikation och media – och listar fyra tips till handelns annonsörer.

Publicerad: 2 september 2022, 11:26

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Cheferna på branschorganisationerna för reklam, media och marknadsföring: Annette Tannerfeldt, vd Swedma, Kenneth Danielsson, vd IAB Sverige, Lena Regeheim, verksamhetsansvarig Sveriges Mediebyråer, Linda Nilsson, vd Komm och Hanna Riberdahl, vd Sveriges Annonsörer.


Vi lever i en tid när reklamtröttheten ökar och vi står inför utmaningar med fler regleringar och utökad lagstiftning runt privacy, riktad marknadsföring och ökat konsumentskydd. En tid där många konsumenter upplever att de får se samma annons om och om igen. 

”Det finns ingen som vill se eller troligen behöver se en annons för många gånger. Det skapar bara irritation och knappast leder en överfrekvens till ökade resultat.”

När vi dessutom nu står inför en ny cookie-lös framtid, med stora förändringar att vänta - då behöver vi ta ett större ansvar som bransch. 

LÄS OCKSÅ: Unik lista – här är branschens 40 största reklamköpare: ”Ökade ordentligt” 

Vi behöver på ett bättre sätt än vi gjort de senaste åren fundera över vad vi utsätter våra konsumenter för. 

Vi behöver vara tydliga i vad vi visar, säger men även hur vi använder våra verktyg på bästa sätt för att både nå våra önskade resultat. Och vi behöver också värna om hur vi försöker påverka konsumenterna. 

LÄS OCKSÅ: Carin Fredlund: Se och lär – Julas succé är frukten av ett medvetet arbete

En av de enklare delarna vi kan ansvara för är frekvens. Det finns ingen som vill se eller troligen behöver se en annons för många gånger. Det skapar bara irritation och knappast leder en överfrekvens till ökade resultat. Så: för allas skull måste vi prata om frekvens. 

Branschorganisationerna IAB Sverige, Sveriges Annonsörer, Swedma, Sveriges Mediebyråer och Komm har tillsammans genomlyst potentiella ansvarsområden kring just frekvens i ett annonsköp och svaret är enkelt: 

Alla i värdekedjan kan ta ansvar för frekvensen på något sätt: Annonsören, mediebyrån, kommunikationsbyrån, tech-leverantörerna och publicisterna. 

Om alla i värdekedjan börjar prata om frekvens, så kommer vi få bättre resultat på kampanjerna och en mer ansvarsfull exponering för våra konsumenter. 

Kenneth Danielsson, vd IAB Sverige
Hanna Riberdahl, vd Sveriges Annonsörer
Annette Tannerfeldt, vd Swedma
Linda Nilsson, vd Komm
Lena Regeheim, verksamhetsansvarig Sveriges Mediebyråer

LÄS OCKSÅ: Boosta trafiken – och konverteringen: Knepen som gör dig till en klickraket hos Google 

Tips för att arbeta mer ansvarsfullt

Här är branschorganisationernas råd kring jobbet med frekvens:

Prata om frekvenser, dvs. hur många gånger varje person en annons visas – genom hela värdekedjan.

Skapa fler varianter av era annonser så att inte samma annons visas för många gånger.

Se över hur ni betalar era leverantörer. Köper er leverantör exempelvis optimerat mot CPO – Cost Per Order – så kan ni räkna med att den leverantören inte tar ansvar för er frekvens. Ge leverantören fler varianter av annonser att arbeta med så kommer resultatet sannolikt förbättras.

Gå igenom alla delar av er kommunikation och säkerställ att ni har förståelse för alla delar som kan påverka frekvenser i flödet.

 

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev