Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

"Topplistor inget för näthandeln"

Publicerad: 8 juni 2016, 08:00

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Foto: rachwal/Bigstock


Ämnen i artikeln:

HemelektronikModeKläderE-handel

Sedan e-handelns begynnelse har näthandlarna förlitat sig på ett förlegat nollsummespel i marknadsföringen av sina produkter, där en grupp produkter exponeras på bekostnad av en annan och ”toppsäljarna” styr på skärmen.

Topplistan introducerades som ett marknadsföringsverktyg av bokhandeln i slutet av 1800-talet och bygger på tre antaganden gällande kundbeteende: Kunder köper vad som är populärt, de blir inspirerade att köpa mer om de visas vilka produkter som är toppsäljare och de föredrar att välja från topplistan.

Denna strategi fungerade väl i butikshandel men att tillämpa samma synsätt i dag tyder på en missuppfattning av hur näthandel skiljer sig från den fysiska.

I fysisk handel, där lagerutrymme är begränsat och produktionskostnader måste hållas nere för att effektivisera efterfrågan, kan en topplista komma väl till pass. Till skillnad från den fysiska butiken har näthandlare ingen anledning att visa hela sortimentet för varje kund, och med tanke på omfattningen av dagens produktkataloger finns det ett obegränsat utbud av möjligheter när det gäller varuexponering

Framgång inom e-handel kan alltså inte uppnås genom ett nollsummespel där beslutet att lyfta fram en begränsad grupp produkter leder till att en annan kommer i skymundan. Produktexponering måste maximeras på ett intelligent sätt genom att koppla rätt kunder till rätt produkter i realtid.

Många e-handlare anser sig tillämpa någon form av personalisering, men oftast är den endast baserad på feedback och rekommendationer. Verklig individanpassning innebär att man ögonblickligen optimerar vilka produkter som visas beroende på kundens behov och beteende. Produktexponering sker oftast inom sök- och kategorilistor, inte genom rekommendationspaneler.

Eftersom kundernas beteende ändras varje sekund måste näthandlarna ha förmågan att hänga med i svängarna. Händelser i den fysiska världen påverkar också kund­anpassningen online. En oväntad värmebölja på annat än vanlig semestertid leder oftast till ordernedgång, vilket svensk e-handel fick känna av när värmen slog till efter Valborg.

För att komma ifrån nollsummespelet och uppnå den slags personalisering som behövs för att ligga steget före konkurrenterna, krävs att näthandlarna lägger topplistorna på hyllan och automatiserar hela köp- och exponeringsprocessen. På så sätt ökar försäljningen, kunderna får en bättre köpupplevelse samtidigt som organisationen kan lägga värdefull tid på relevanta arbetsuppgifter.

Redaktionen

Michael Mokhberi

Vd Apptus

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev