Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

"Ta plats i kundens vardag"

Många använder felaktigt ordet kundresa när de egentligen pratar om köpprocessen. Kundresan är mycket mer än köpprocessen. Håll isär begreppen och bli bättre på att kommunicera på kundens villkor. Det skriver Margareta Boström.

Publicerad: 4 oktober 2016, 08:00

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Foto: Wavebreak Media Ltd/Bigstock


Ämnen i artikeln:

ModeKläder

Delarna i köpprocessen består som bekant av behovsidentifikation, informationssökning, alternativutvärdering, köp och slutligen utvärdering efter köp. Vi vet att processen inte är så här linjär och vi vet att flera steg kan utföras omlott.

Kundresan är de direkta eller indirekta interaktioner som en kund eller konsument har med ett företag eller varumärke. ​

Kundresan existerar så fort konsumenten blir varse, uppfattar, ett företag eller varumärke. Intresset för företaget eller varumärket kan vara litet eller stort, och interaktionen kan vara aktiv eller passiv. Oavsett omfattning pågår en kundresa. Kundresan pågår oavsett om det finns ett köpbehov eller inte.

För att ha bättre förutsättningar att förstå varandra i externa och interna diskussioner, och för att jobba bättre för kunden, är det viktigt att hålla isär begreppen.
Om man vill skapa relationer och vara ett alternativ för kunden, för att ha större chans att bli vald när kunden är i köpprocessen, då ska man utnyttja hela kundresan. Inte bara i köpprocessen – som de flesta koncentrerar sig på. Var med i kundens vardag men på olika sätt i olika delar av kundresan. Utnyttja den passiva fasen i kundresan.

För att kunden ska ta åt sig ett budskap på ett effektivt sätt, måste budskapet vara relevant. Relevansen beror på en mängd faktorer, men beror väldigt mycket på var i kundresan kunden befinner sig. Att pumpa ut budskap och försöka kommunicera är inte särskilt effektivt om kunden inte är mottaglig för det. Så om man tar hänsyn till kundresan så kan kommunikationen bli mer effektiv. Det gör då att man som företag kan utnyttja sina resurser rätt.

Lägg dig vinn om och verkligen intressera dig för att få vara med i kundens vardag – även då hen inte har ett köpbehov som ditt företag kan tillfredsställa. Tänk på kunden som en vän, där relationen finns trots att man inte träffas så ofta. Se helheten i relationen och välj att vara med hela vägen, genom hela kundresan. Då är chansen större att kunden väljer dig när ett behov väl uppstår.

Redaktionen

Margareta Boström

Konsumentbeteendeexpert, kundinsiktsförmedlare och affärsutvecklare

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

ModeKläder

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News