Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Slutreplik: Tyvärr har många kört vilse när de försöker investera sig ikapp

Jag vill förtydliga att jag inte påstår att man inte ska satsa på e-handel – det är en själklarhet i dag. Det skriver Rizzo Groups vd Lars Fins. Men fysiska butiker har straffats rejält av både restriktioner och uppmaningar att handla online det senaste året, fortsätter han.

Publicerad: 19 mars 2021, 13:32

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

E-handelButikCorona

Läs mer: ”Dags att hylla den klassiska butiken som straffats extremt under pandemin”

Jag vill förtydliga att jag inte någonstans i min debattartikel har påstått att man inte ska satsa på e-handel. Det är förstås en självklarhet i dagens retail.

Min artikel tar upp det senaste årets enorma uppsving för e-handeln tack vare pandemin. Fysiska butiker och kedjor har straffats rejält av både restriktioner och uppmaningar att handla digitalt.

E-handeln har i väldigt stor utsträckning problem med lönsamheten till följd av ett ineffektiva arbetssätt och framför allt med de dyrbara transporterna hem till konsument.  Hatten av för Apotea som har den perfekta produkten – små och dyra produkter som tar en liten plats och som är enkla att packa och transportera.

E-handeln har i väldigt stor utsträckning problem med lönsamheten till följd av ett ineffektiva arbetssätt och framför allt med de dyrbara transporterna hem till konsument.

Jag har varit inblandad i e-handel sedan mitten av 90-talet – ja du läste rätt. Jag jobbade på Dagab, då NK-Hallen och Prisxtra, när de drog igång sina matbutiker online – redan då var transporten hem det stora problemet och faktum är att det 25 år senare inte är någon som riktigt har fått hemleveranserna av livsmedel att bli till någon guldgruva.

Läs mer: Expertens replik: ”På vilket sätt har e-handeln fått en räkmacka?”

Jag hyllar alla lönsamma butikskedjor och e-handelsföretag som skapat lönsamma koncept som konsumenten älskar.

Jag blir däremot bekymrad över att svensk detaljhandel tappar så mycket köpkraft till följd av att konsumenterna väljer att handla från e-handelsbolag där pengarna hamnar i andra länder.  Det är ett stort problem som blir extra kännbart under ett år då vi som driver både fysiska butiker och online.

Vi behöver varenda krona i vår egen detaljhandel om vi ska kunna utveckla såväl butiker som online de närmaste åren. Investeringar är lika viktiga i att förnya fysiska butiker som att utveckla sin onlineaffär.

Tyvärr har allt för många kört vilse med att försöka investera sig ikapp med sin online – och glömt bort att de egna butikerna faktiskt måste förnyas för att överleva. I en del fall skulle det faktiskt vara klokare att enbart satsa på egna butiker, liksom att många e-handelsbolag oftast inte gör någon succé då de startar fysiska butiker.

Läs mer: ”Ja, e-handeln har definitivt fått en räkmacka under drygt ett års tid”

Läs mer: Experterna om näthandelsdebatten: ”Visar frustrationen hos de som har svårt att navigera digitalt”

Läs mer: Mikael Sydner: Den här fajten kändes spännande – för 15 år sen

Lars Fins

Lars Fins,

vd, Rizzo Group och med 35 års bakgrund från detaljhandeln i ledande positioner inom Axfood, Coop, Gooh, Life och Blomsterboda

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

E-handelButikCorona

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News