Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

"Slutreplik: Digitaliseringen kräver ett holistiskt perspektiv"

Publicerad: 1 mars 2017, 09:00

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Foto: Alan Smithee/Bigstock


Ämnen i artikeln:

HemelektronikModeKläderE-handel

Jonas Arnberg och Svensk Handel skriver att de välkomnar en debatt kring handelns digitalisering. Syftet med vårt inlägg var just detta; För att bättre förstå vart vi är på väg behöver vi nyansera och diskutera såväl möjligheter som utmaningar som digitaliseringen innebär för handeln.

Vi delar Arnbergs bild om att vi redan nu ser hur olika branscher inom handeln påverkas till följd av en ökad e-handel och att det är viktigt att lyfta fram fakta som visar att flera företag står inför stora utmaningar. Men att främst basera framtidsutsagor på aggregerad data (makronivå) utan att titta närmre på praktiken (mikronivå) riskerar att leda fel – särskilt så när konjunkturhistoriska data lyfts in i debatten. Digitalisering inom handeln är inte begränsat till e-handel och för att förstå den transformation som pågår behövs mer kunskap om och från praktiken.

För att möta digitalisering med hög kompetens krävs ett holistiskt perspektiv, att lära av erfarenheter från tidigare strukturomvandlingar och att fler röster kommer till tals. Vi välkomnar därför Svensk Handels ambition att ytterligare samverka och engagera forskare i att vara med och utveckla branschen. Det var också en ambition med vårt nämnda forskningsprojekt som, liksom vår tidigare forskning, bygger på närstudier och samverkan med handelsföretag och som vi redogör för i boken Handelns digitalisering – undran inför framtidens affärer. Boken riktar sig främst till verksamma inom handeln och ligger till grund för en paneldiskussion kring temat på D-Congress den 9 mars. Hoppas att vi ses där.

Redaktionen

Docent i företagsekonomi vid Ekonomihögskolan, Lunds universitet
Docent i företagsekonomi vid Handelshögskolan, Göteborgs universitet

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev