Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

"Sätt digitaliseringen i rätt ljus"

Publicerad: 17 februari 2017, 09:00

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Foto: Gutaper/Bigstock


Ämnen i artikeln:

HemelektronikModeKläderE-handelButik

Nyligen presenterade Svensk Handel rapporten ”Det stora detaljhandelsskiftet” för att belysa den strukturomvandling handeln står inför till följd av digitalisering. I presentationen hänvisas till att e-handeln har utvecklats kraftigt de senaste åren och därför är det ”ingen tvekan om vart vi är på väg” där ”konsekvensen är färre butiker” och ”färre anställda”. Digitalisering med e-handel kontrasteras mot fysisk handel.

Med respekt för att ingen kan se in i framtiden vill vi bidra till en mer nyanserad bild. Vi har nyligen avslutat ett forskningsprojekt där vi närstuderat handelns digitalisering med fokus på fysiska butiker. Med utgångspunkt i vår forskning, vilken presenteras i boken ”Handelns digitalisering – undran inför framtidens affärer”, vill vi lyfta fram tre aspekter som delvis kontrasterar den bild som målas upp av Svensk Handel och många med dem.

■ För det första, digitalisering är inte likställt med e-handel. I praktiken ser vi att dikotomin digital och fysisk handel blir allt mindre relevant i takt med att fysiska butiker får mer digitala inslag. Fysiska butiker och digital teknik integreras genom omnikanaler och används i olika delar av köpprocessen. Bilden som presenteras i olika scenariobeskrivningar med uppdelning mellan digitalisering och e-handel är därför missvisande. 
■ För det andra, att anta att fysiska butiker för all framtid kommer att se ut som i dag, och därmed bli dömda till undergång, är också missvisande. Butiksformat har alltid förändrats och det finns ingen anledning att tro att det skulle upphöra just nu. I vår forskning ser vi redan initiativ till hur fysiska butiker förändras, får fler roller och kombinerar såväl fysiska som digitala aspekter. 
■ För det tredje, det finns en tendens att likställa kompetens i en digital värld med tekniskt kunnande. Annan kunskap och erfarenhet antas bli mindre värd eller helt utbytbar. Bilden av att handeln står inför en enorm prispress som kräver färre anställda aspirerar knappast på ambitioner om hållbar utveckling och framgång, snarare tvärtom. För att klara den transformation som nu sker behöver olika former av kunskap tillvaratas och utvecklas.

Det stora detaljhandelsskiftet handlar inte om ett val mellan e-handel eller ingen digitalisering alls. Inte heller om att vi är utelämnade åt determinism, det vill säga en utveckling som inte kan påverkas. Tvärtom formas handelns digitalisering av såväl handelns kunder som dess medarbetare. I denna utveckling är det därför viktigt att tillvarata och utveckla såväl det kunnande och den kunskap som uppstår i handeln i praktiken som den kunskap som uppstår i forskningen om densamma. ​​

Redaktionen

Docent i företagsekonomi vid Ekonomihögskolan, Lunds universitet
Docent i företagsekonomi vid Handelshögskolan, Göteborgs universitet

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev