Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

”Sänk momsen på djurfoder – stora volymer försvinner till utlandet”

Den höga momsen på djurfoder i Sverige gör att många beställer foder från utländska sajter, vilket utarmar svenska butiker. Det menar Cecilia Dannborg Wilson på Svenska Zoobranschens Riksförbund.

Publicerad: 16 oktober 2018, 07:59

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Foto: Shutterstock


Ämnen i artikeln:

Dagligvaror

I Sverige betalar vi 25 procent moms på djurfoder men bara tolv procent moms på livsmedel. Det betyder att födoämnen som till exempel fisk och spannmål beskattas olika beroende på om det är ett djur eller en människa som ska äta dem.

Ungefär vart fjärde hushåll i Sverige innehåller minst en katt eller en hund och vi köper djurfoder, tillbehör och tjänster till våra husdjur för 16 miljarder kronor varje år.

Om fodret djuren äter handlas i Sverige innebär det arbetstillfällen för dem som är verksamma i företag som säljer djurfoder till konsumenter, till exempel dagligvaruhandeln, svensk zoofackhandel, grossister och trädgårdscenter.

Men det innebär också arbetstillfällen för dem som lever på att tillverka svenskt djurfoder av hög kvalitet och framförallt innebär det att svenska staten får in skattepengar i form av moms.

Den krassa sanningen i dagsläget är att svenska tillverkare och butiker, både fysiska och nätbaserade, till största delen konkurrerar med en tysk e-handelsjätte som heter Zooplus.

I Tyskland räknas djurfoder som livsmedel och är där belagt med sju procents moms. I många andra länder kategoriseras djurfoder på precis samma sätt och i Storbritannien har de ingen moms alls på vissa sorters djurfoder.

Konsekvensen blir att en säck foder som kostar mellan 400 och 1000 kronor på den svenska marknaden blir väldigt mycket billigare på nätet.

Konsekvensen av detta blir att en säck foder som kostar mellan 400 och 1000 kronor på den svenska marknaden blir väldigt mycket billigare om konsumenten väljer att köpa den via nätet från exempelvis Tyskland.

I takt med att konsumtionen via nätet ökar ser vi allt större volymer försvinna från fysiska butiker i Sverige och svensk e-handel. Den svenska marknaden kan aldrig konkurrera med dessa låga priser, vilket betyder att en inte helt oansenlig summa skattepengar lämnar Sverige samtidigt som arbetstillfällen försvinner.

Om Sverige skulle justera ned momsen på djurfoder skulle de svenska djurägarna spara pengar samtidigt som svenska jobbtillfällen gynnades och staten tjänade momspengar.

Våra grannar i Finland gjorde detta för flera år sedan. Vi anser att fisken borde momsbeläggas på samma sätt oavsett om man stoppar den i kattens mun eller i sin egen. Först då kan svenska aktörer konkurrera på lika villkor.

Vi behöver lyfta frågan och agera innan det är för sent.

Vi kräver sänkt moms på djurfoder i Sverige.

Cecilia Dannborg Wilson

Cecilia Dannborg Wilson,

Ordförande Zoobranschens Riksförbund

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

Dagligvaror

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News