Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

”Så kan de fysiska butikerna vinna mark – tre faktorer som blir avgörande”

Den fysiska handeln står inför ett vägval. För de butiker som tror att de kan fortsätta som vanligt är tiden på väg att rinna ut. Det skriver Andréas Elgaard, vd för Itab Group, i ett debattinlägg. För de butiker som lyckas ställa om finns emellertid goda möjligheter, enligt honom.

Publicerad: 14 april 2021, 09:30

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Foto: Andreas Dyrberg Skog


Ämnen i artikeln:

CoronaKundbeteende

Den fysiska handeln befinner sig i en tuff sits och den pågående pandemin kan komma att påskynda butiksdöden, vilket Svensk Handel har varnat om. De digitala jättekliven framåt har lett till en ökning av e-handeln, samtidigt som myndigheternas restriktioner begränsar de fysiska butikernas verksamheter.

Men samtidigt som pandemin försvårar butikernas situation, ritar den delvis också om spelkartan. Därigenom blir ett halmstrå gripbart för de aktörer som nu har förmågan att agera snabbt och anpassa sig.

Så sent som i början av 2020 ansågs handelns allt mer avgörande konkurrensfaktor – den starka kundupplevelsen – bygga på smidighet. Utgångspunkten var att människor vill handla hos aktörer som tillhandahåller en så sömlös köpprocess som möjligt. Genom att låta kunderna slutföra köp via bara några klick tycktes e-handeln ha överlägsna förutsättningar.

Ett halmstrå blir gripbart för de aktörer som nu har förmågan att agera snabbt och anpassa sig.

Sen kom pandemin. I dag är det tydligt att människors behov framöver kommer att handla om mycket mer än bara smidiga upplevelser.

Här uppenbarar sig möjligheten för butikerna att faktiskt vinna mark. Tre punkter kommer att bli avgörande:

Framtidens butiker måste andas liv och interaktion
Efter över ett år av olika nivåer av restriktioner finns i dag ett sjudande behov hos människor av att komma ut, mötas och uppleva saker tillsammans. Medan e-handeln fortsatt behöver leva upp till kundens behov av smidighet – och inge en känsla av ”time well saved” – behöver butikerna främst rikta in sig på konceptet ”time well invested”. Kunderna måste känna att ett butiksbesök ger dem något av värde, exempelvis i form av underhållning eller inspiration. Det handlar om att inspirera kunder genom att låta dem se, höra, känna, dofta eller smaka något utöver det vanliga. Ta som exempel den brittiska livsmedelskedjan Morrisson, som under namnet ”Market Kitchen” lanserade ett slags streetfood-koncept i sina butiker. Trots att de sålde samma typ av varm take away-mat som många av sina konkurrenter, lyckades de på detta sätt sticka ut ur mängden.
Framtidens butiker måste tillhandahålla smidiga och personliga upplevelser
Liksom e-handeln behöver butikerna lära känna sina kunder, för att på så sätt kunna tillhandahålla smidiga och skräddarsydda upplevelser. Med den mängd data som många butiker i dag har tillgång till är detta möjligt på en helt annan nivå än tidigare. Ett exempel är Nike som ger kunder möjligheten att använda en app för att bland annat förboka produkter i butik, eller för att på plats i butiken beställa fram en produkt direkt till ett provrum. Med den här typen av appar kan kundernas beteende sedan ligga till grund för skräddarsydda rekommendationer. De fysiska butikerna har dessutom en klar fördel gentemot e-handlarna när det kommer till den personliga upplevelsen: den mänskliga kontakten.
Framtidens handel är digifysisk
Vikten av data inte bara för e-handeln utan även för butikerna leder oss in på den tredje punkten. Länge har den fysiska handeln och e-handeln framställts som varandras konkurrenter, men detta är på väg att ändras. De mest framgångsrika handlarna kommer i framtiden finnas både fysiskt och digitalt. Anledningen till detta är att de förstår att kundernas behov skiljer sig åt och dessutom varierar under olika delar av kundresan. För vissa tillfällen kommer online-handel lämpa sig bättre, och för andra ett besök i butik. De handlare som lyckas skapa en enhetlig digifysisk kundupplevelse kommer att ha ett enormt försprång till sina konkurrenter under 20-talet.

Den fysiska handeln står inför ett vägval. För de butiker som hoppas på att kunna fortsätta som vanligt är tiden på väg att rinna ut. För de som i stället lyckas ställa om väntar inte bara goda chanser till överlevnad, utan även möjligheter att växa. Precis som tidigare handlar det om att sätta kundens upplevelse i fokus – men också om att förstå att kraven på den upplevelsen har förändrats för en lång tid framöver.

Andréas Elgaard

Andréas Elgaard,

vd, Itab Group

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

CoronaKundbeteende

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev