Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

”Resan mot det kontantlösa samhället måste ske med eftertänksamhet”

Utvecklingen mot ett kontantlöst samhälle går snabbt, men vi måste se till att utvecklingen sker med eftertänksamhet. Det anser Bengt Nilervall, näringspolitisk expert på betalfrågor på Svensk Handel.

Publicerad: 25 oktober 2017, 08:47

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Foto: Shutterstock


Ämnen i artikeln:

BetalfrågorButikSvensk Handel

Den 24 mars år 2023 blir Sverige i praktiken kontantfritt. Det slår en färsk forskningsrapport från KTH och Handelshögskolan i Köpenhamn fast. Kontanterna kommer givetvis att finnas kvar längre än så men dess betydelse kommer att marginaliseras.

Resan mot ett kontantfritt samhälle går inte att stoppa, men vi kan se till att det sker med eftertänksamhet.

För även det digitala myntet har sin baksida.

Utvecklingen mot ett kontantlöst samhälle går i rasande fart. Kontaktlösa betalningar införs runt om i landet. Betalappen Swish når snart sex miljoner användare och allt fler kassasystem integrerar betallösningen. I den fysiska detaljhandeln görs i dag 80 procent av alla transaktioner med kort och prognosen för 2020 är att hela 90 procent av betalningarna i handeln är digitala.

Klockan tickar snabbt för Astrid, Evert och Greta. När vi precis genomfört historiens största byte av sedlar och mynt börjar vi planera för dess begravning. Kollektivtrafiken, parkeringsautomater, restauranger och hotell har redan på många håll övergett kontanterna.

När vi precis genomfört historiens största byte av sedlar och mynt börjar vi planera för dess begravning.

Även om det finns kontantfria butiker har handeln blivit den sista utposten som överger kontanterna. Handlaren har service i sitt DNA och är ytterst lyhörd för hur kunderna vill betala.  
Svensk Handel anser att handeln har allt att vinna på att fler betalningar blir digitala. Det ger möjligheter till nya funktioner och mervärdestjänster, som exempelvis digitala kvitton.

Dessutom är kontanter dyrt, förhållandevis osäkert och omständligt att hantera. Däremot är det viktigt att handeln går fram på ett klokt sätt och säkrar att alla kundgrupper hänger med på resan.

För många äldre är omställningen till digitala betalsätt fortfarande besvärlig. Fler utbildningsinsatser och förenklade tekniklösningar kommer att behövas framöver. Turisterna är en annan, för handeln, viktig kundgrupp som förväntar sig att kunna betala kontant.

Digitala betalningar medför också risker för tekniska störningar, integritets- och bedrägerihot som vi måste vara medvetna om.

Vi bör gå in i framtiden med ett omdömesfullt förhållningssätt – men med det sagt – digitala betalningar är framtiden.

Bengt Nilervall

näringspolitisk expert betalfrågor, Stockholm

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev