Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

"Omnikanalsmognad - ett nyord som bör vara ledord för digitaliserade företag"

Enligt E-barometern anser sig svenska företag ha kommit ganska långt i satsningen. Men en hel del stora utmaningar återstår, konstaterar Baman Motivala, Nordenchef Salesforce.

Publicerad: 26 februari 2018, 07:20

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


I dagarna släpptes E-barometern från Postnord som utforskar den digitala handeln i Sverige.

Det är glädjande att se att samtliga produktområden växer tillsammans med den totala e-handeln, något vi även kunde läsa i vår egen Salesforce Shopping Index som släpptes i förra veckan.

Överlag följer våra siffror och E-barometern varandra hand i hand genom alla jämförbara områden, med mobilen som den stora vinnaren sett till såväl trafik som plattform för vår shopping.

Vad som alltid är intressant med E-barometern är de analyser och insikter som publiceras i samband med de hårda siffrorna. Denna gång lysande formulerat av Postnords detaljhandelsanalytiker Carin Blom, som sätter fingret på många av de utmaningar och möjligheter som alla typer av företag möter på den digitala spelplanen.

Bland annat nämner hon att kundmakten i dag är en realitet och att det inte längre är en ansträngning för konsumenterna att gå till en annan aktör, något vi sett är en stor utmaning för alla aktörer i dag.

För att hänga med behöver företag ha koll på all data. Inte bara kunddata, utan lagersaldon, leverans och kommunikation som skickas till kunderna, helt enkelt att alla delar av verksamheten behöver jobba tillsammans i stället för varje avdelning för sig själva, i isolerade silos om du så vill.

Samtidigt nämner hon just kommunikationen som något som måste bli mer relevant. Detta genom att använda data och då genom att ”gräva där du står”, det vill säga dra nytta av all den data du har redan insamlad och analysera den för att göra bättre slutsatser.

Det är som att vi skulle kunna ha skrivit det själva, eftersom det är samma slutsatser vi dragit under en längre tid. Vilket för oss in på nästa del av E-barometern.

Ett ord som upptar ett större avsnitt i rapporten är ”omnikanalsmognad”, helt enkelt hur långt (eller mogna) företagen är i sin omnikanalssatsning. Det innebär en mängd faktorer, allt från att ha samma pris på webben som i butik och möjligheten för kunden att returnera varor i alla kanaler, till integrerade affärssystem som omfattar alla kanaler och personanpassade erbjudanden som ser likadana ut i alla kanaler.

Ett hyfsat nytt ord, som förhoppningsvis kommer med på listan över årets nyord eftersom det samtidigt borde vara ledord för alla digitaliserade företag. Enligt E-barometern anser sig svenska företag ha kommit ganska långt i satsningen, men en hel del arbete återstår.

Enhetlig prissättning och flexibla returer verkar vara vanligast, medan en hel del utmaningar återstår i de lite tyngre avdelningarna.

Enhetlig prissättning och flexibla returer verkar vara vanligast, medan en hel del utmaningar återstår i de lite tyngre avdelningarna, som integrerade affärssystem, personanpassade kampanjer och lojalitetsprogram samt att hela företaget organiserar sig efter omnikanalsmodellen. Samtidigt är det just de faktorerna som har störst möjlighet att påverka det Carin Blom kom fram till i sin analys; att erbjuda ett helhetserbjudande som gör att kunden inte vänder sig till en konkurrerande aktör.

Vi är mitt inne i en stor omställning inom detaljhandeln och det är väldigt tydligt att inget segment längre ”kommer undan”.

I stället blir det till en fråga att ställa om verksamheten till att möta kunden oavsett ingångspunkt eller plattform, erbjuda denne ett personligt bemötande överallt och att samma bemötande och känsla ska infinna sig varhelst kunden till sist vänder sig för att handla. De aktörer som lyckas med det kommer att vara vinnarna i både det långa och korta loppet.

Baman Motivala,

Nordenchef Salesforce

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev