Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

”Om handeln ska ha någon chans att överleva måste den tänka annorlunda”

Boomerang och Marc O’Polo gick inte att rädda. JC, Sova, Indiska och Teknikmagasinet ligger i respirator. I dödens väntrum trampar Åhléns, H&M och de andra. Man undrar om det ens är värt att försöka rädda den fysiska handeln, skriver varumärkesstrategen Håkan Olofsson.

Publicerad: 19 april 2018, 09:31

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


För några år sedan var de småbutiker som slogs ut. Nu är det kedjornas tur att skära ner. Och som inte det vore illa nog tornar Amazon, Alibaba och andra digitala jättar upp sig i fjärran. Man undrar om det ens är värt att försöka rädda den fysiska handeln.

Svaret är att det beror på. Om handeln ska ha någon chans måste de tänka annorlunda. Radikalt annorlunda. Att som Teknikmagasinets nya ägare, säga att personalen verkar taggad, är knappast en lösning. Det behövs större förändringar. Här är fem förslag:

1. Ha öppet när kunderna kan handla.

Det borde inte vara någon rocket science egentligen. Av tradition har detaljhandeln öppet mellan tio på förmiddagen och sex på kvällen. Det vill säga då vanligt folk är på jobbet.

Kvar blir skolkande skolelever, lattemammor och pensionärer. Trevligt folk, men kanske inte de mest köpstarka. En första åtgärd vore att ha öppet mellan 12.00 och 20.00. Gärna ännu längre.

2. Satsa på egna varumärken.

Säljer du generiska varor är risken stor att näthandeln erbjuder fullgoda alternativ till lägre pris. Har du däremot unika produkter lever du mindre farligt. Men det räcker inte med att bara ha egna varumärken. Dessa behöver byggas också.

Ta JC som exempel. I decennier har de kastat bort reklampengar på det egna märket Crocker, utan att någonsin skapa en efterfrågan. Märket är dött som en fotfil på Apoteket.

Ta JC som exempel. I decennier har de kastat bort reklampengar på det egna märket Crocker, utan att någonsin skapa en efterfrågan. Märket är dött som en fotfil på Apoteket. Problemet med Crocker (eller för den delen Everest från Stadium) är att varumärket inte står för någonting. En vaniljglass längst ner på glasskartan som ingen vill ha.

3. Omförhandla din hyra.

Varför ska butiker ta hela smällen när intäkterna minskar? Är de några som verkligen borde oroa sig så är det centrumbolag och fastighetsägare. De har fortsatt bygga gallerior långt efter att varningsklockorna börjat ringa.

Kräv att lokalhyran sänks till hälften. Det enda som skrämmer gallerior mer än lägre hyror är tomma lokaler. Ingenting jagar bort kunder så snabbt som skyltfönster täckta med masonit.

Tidigare kunde galleriorna luta sig mot att kedjorna alltid ville ha lokaler, men det stämmer inte längre. JC, Sova, Indiska, Teknikmagasinet, Åhléns och H&M är precis de hyresgäster som fastighetsägarna brukar använda för att locka andra till samma centrum. När de försvinner, försvinner också de flesta kunderna. Även dina.

4. Bli din egen näthandlare.

Men ge upp alla försök till lösningar med Postnord eller andra traditionella speditörer (det är lite som att piska en död häst). När Mats Jansson, tidigare vd för SAS, var tilltänkt som ordförande för Postnord i förra veckan, konstaterade han snabbt att ingen var hemma och la benen på ryggen. Du borde göra samma sak.

Bättre i så fall att ta rygg på Foodora och andra matdistributörer. Om folk kan beställa varm mat för en billig peng, varför skulle de inte kunna göra samma sak med dina varor? Tänk att sakna en ren skjorta på kvällen och få en ny levererad med bud inom en timme?

5. Bli ett mikrolager.

En del handlare klagar på att kunder provar deras varor för att sedan handla på nätet. Andra öppnar show room och hoppas att kunderna beställer på samma gång. En ännu bättre lösning vore att se din butik som vad den verkligen är –kundens närmaste lager.

Jämfört med din butik ligger Kina långt borta. Till och med kedjornas centrallager är avlägsna. Erbjud relevanta varor och lova leverans inom en timme (kan pizzerian så kan väl du). Klarar du det så har du en rejäl fördel över allt vad Amazon, Ellos eller Postnord kan skrapa ihop.

Tid är pengar. Ju kortare tid det tar att få hem varor från dig, desto mer pengar kan du tjäna. Det blåser nya vindar i handeln. Sluta huka bakom vindskyddet och bygg en väderkvarn istället.

Håkan Olofsson,

varumärkesstrateg på Cabomba.

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News