Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

"Nytt kundbeteende? Både ja och nej!"

Publicerad: 9 februari 2017, 08:09

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Foto: GeorgeRudy/Bigstock


Ämnen i artikeln:

DagligvarorLivsmedelModeKläder

I disruptionens, digitaliseringens och köprevolutionens tidevarv är det lätt att tro att allt är nytt. Det talas om att konsumentbeteendet är helt nytt. Det är lätt att tro att det vi hittills byggt vår tillvaro på inte längre stämmer.

Både ja och nej.

Det grundläggande konsumentbeteendet är i stort sett det samma – människan var och är en känslostyrd, lat och social varelse med bekräftelsebehov. Detta har styrt, och styr fortfarande, hur, vad och varför vi konsumerar.

Den stora skillnaden ligger i hur detta konsumentbeteende tar sig uttryck. Det är samma gamla konsument med samma sorts mål, men hen beter sig på ett annat sätt och efterfrågar annat för att nå sitt mål. Konsumenten har fått nya verktyg som används för att uppfylla målen, men målen i sig är ”de gamla vanliga”. Människan gör som den alltid har gjort – utnyttjar utvecklingen, nya verktyg och nya möjligheter till sin fördel.

I dag har konsumenten större möjlighet att faktiskt kunna uppnå det man önskar. Det innebär att konsumenternas förväntan på hur deras behov kan och bör mötas, har förändrats drastiskt. Just dessa möjligheter har förmodligen aldrig varit större i mänsklighetens historia. Denna förändring har egentligen pågått de senaste 200 åren, genom demokratisering och industriell revolution, men den digitala eran har accelererat utvecklingen väldigt mycket.

Den kanske största skillnaden mot förut är att effektiviteten i konsumentbeteendet har ökat. Konsumenten kan vara mycket mer effektiv i att förhålla sig till konsumtion, inspireras, leta, informera sig, välja och utvärdera. Kontakten med företag, varumärken och produkter kan vara mycket intensivare I dag än vad som tidigare var möjligt. Konsumenten har också en helt annan möjlighet att ta till sig konsumtionstrender från i stort sett hela världen. Man kan också ge uttryck för, och dela med sig av, sitt liv och sin konsumtion på ett helt annat sätt än tidigare.

Det finns alltså nästan inget nytt under solen när det gäller konsumentens grundläggande drivkrafter, men det finns nya uttryckssätt och nya sätt att vara konsument. Det vi som företag, varumärkesägare, producenter eller i våra yrkesroller behöver göra nu är att verkligen lära känna konsumenten. Vi behöver ta reda på hur, vad och när hen vill kommunicera med oss och konsumera.

Konsumentbeteendet har blivit effektivare och det måste vi som vill sälja svara upp till. Vi måste se till att vi väljs i det flöde som konsumenten väljer att inkludera i sin vardag. Konsumenten väljer om och hur vi ska vara en del av hens liv och konsumtion. Vi ser till att finnas med på ett för konsumenten smidigt sätt. För att kunna vara det, behöver vi kartlägga vad kunden möter hos oss, och göra mötena behagliga och enkla. Det är därför vi behöver fokusera på kundresan. Det är absolut nödvändigt nu.

Redaktionen

Margareta Boström

Konsumentbeteendeexpert, kundinsiktsförmedlare och affärsutvecklare

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev