Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

”Mängden tid som spenderas i våra butiker kanske ska vara ett nyckeltal”

Man kan på goda grunder anta att vår samtids största bristvara är tid. Samtidigt och kanske just därför fortsätter vi alla jaga sätt att spara in och effektivisera den. Bristen på tid är något som alla som driver kundorienterade verksamheter måste ta på största allvar, framförallt vi som verkar inom retail.

Publicerad: 26 juni 2017, 07:58

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

KläderButikShoppingServiceG-Star

Det spekuleras som bekant mycket om framtidens retail och i vilken form den kommer att överleva.Jag är övertygad om att den så kallade butiksdöden kommer att utebli för de varumärken och butiker som förstår hur man tar tillvara på människors tid på bästa sätt. Butiken som inte i tillräcklig utsträckning motiverar besök och därmed att tar människors tid på allvar kommer att dö just av den enkla anledningen att människor inte vill inte lägga en minut på sådant som inte tydligt adderar värde till deras liv.

Butiker och butikskedjor går bet genom att försöka lösa det minskade besöksflödet med mer rabatter, sänkta kostnader och minskade investeringar vilket är som att försöka bota en blödarsjuk med plåster. Rabatter löser e-handeln gott och väl och om butiken inte längre inspirerar finns väldigt lite anledning att överhuvudtaget besöka den.

Lösningen handlar om att skapa miljöer som människor vill vara i. Vi som verkar inom retail behöver därför i stället för att spara in eller sälja oss billigt investera i butiksupplevelsen och fokusera på i första hand dess förmåga att få kunden att spendera mer tid och kanske inte i första hand pengar. Mer om det resonemanget strax.

Vi som verkar inom retail behöver därför i stället för att spara in eller sälja oss billigt investera i butiksupplevelsen och fokusera på i första hand dess förmåga att få kunden att spendera mer tid och kanske inte i första hand pengar

De flesta är överens om att de ”gamla” KPI:erna som till exempel omsättning/kvm eller omsättning/arb. timma inte ensamma är tillräckligt bra för att mäta butikens roll och prestation eftersom butiken lika mycket ska syfta till att bygga varumärke samt driva trafik till varumärkets andra kanaler såsom hemsidan. Men få verkar veta vilket/vilka nyckeltal som ska komplettera dessa och mäta butikens prestation och bidrag.

Att butiker som spelat klassisk musik, adderat doft eller ökat servicenivån och har ökat omsättningen med många procent är välkända bevis på att mer tid är korrelerat med mer klirr i kassan. Mängden tid (tid/butik) människor spenderar i våra butiker kanske därför ska vara det drivande nyckeltalet i jakten på den moderna butiken. Resultatet av detta skulle därmed bli ökad långsiktig försäljning.

En retailansvarigs viktigaste fråga måste därför vara vad kan jag göra för att skapa miljöer och upplevelser som i alla avseenden syftar till att få kunden att självvalt spendera mer tid eftersom det i andra hand leder till att mer pengar spenderas i butiken. Totaltid i butik bör vara ett av de viktigare nyckeltal denne mäts på.

Det kan handla om, det som idag, är hygienfaktorer såsom musik, doft, rätt belysning, temperatur samt hur möblerna är placerade för att förmå kunden till att gå några extra meter. Men lika viktigt kan det vara att ta det ett steg längre genom att integrera andra mervärden utanför det vanliga produktutbudet som får kunden att vilja stanna kvar i butikens och varumärkets miljö.

Apple har till exempel i sitt nya koncept skapat plats för möten och kunskapsutbyte genom communityn. Här adderar de bland annat workshops och utbildningar allt för att kunden ska spendera sin tid tillsammans med varumärket.

Slutligen tror jag ingenting är så viktigt som den personanpassade personliga servicen när det kommer till att skapa tid upplevt värde och trivsel. Personer som kan hjälpa dig att tolka all information som finns på nätet, som på ett bekvämt och lättsamt sätt visar dig de alternativ som skulle passa just dig och samtidigt få dig att känna dig snyggare, gladare och mer avslappnad kommer fortsatt vara den viktigaste resursen varumärken har kampen om människors tid.

När vi på vårat bolag tränar våra stjärnor i butikerna vill vi att de ska ställa frågan ”har jag visat allt som denna kund potentiellt kan tänkas gilla?”. På så sätt säkerställer jag att jag inte missat chansen till att få några minuter till med kunden. Därför att tid är pengar både för kunden men även för oss.

Anton Granlund

vd för Slash.ten/Global Retail

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News