Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Kom närmare dina kunder – använd datan från deras mobila enheter

Konsumenter använder bärbara enheter mer än någonsin och lämnar därmed också stor mängd data efter sig. Det ger dig möjlighet att personalisera dina erbjudanden och skapa nya tjänster – om du använder datan på rätt sätt, skriver Thomas Karlsson, customer intelligence advisor, SAS Institute.

Publicerad: 2 juli 2020, 11:21

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

AI

Mer än hälften av alla konsumenter (53 procent) är övertygade att de kommer att äga tre eller fler bärbara enheter år 2025. Vi är således på väg rakt mot en framtid med enastående möjlighet till insikt och bekvämlighet för kunderna – men också en stor möjlighet för många varumärken att växa och bokstavligen kopplas till konsumenter.

Bärbara enheter utgör även guldgruvor av värdefull information – både för ökad kundinsikt, men inte minst för individer att lära sig mer om sig själva. Dessa wearables tillhandahåller fler datapunkter från vilka företag kan lära känna sina kunder bättre. Med denna förbättrade insikt kan varumärken fatta bättre beslut, ge mer relevanta erbjudanden och leverera en starkare kundupplevelse.

Däremot möjliggör inte bara wearables mer relevanta erbjudanden och annonser. De öppnar dörren för helt nya tjänster och kanske helt nya branscher. Men för att förverkliga dessa nya möjligheter måste organisationer använda den senaste tekniken för analys och AI (artificiell intelligens) för att gå från data till insikt i handling.

Wearables öppnar dörren för helt nya tjänster och kanske helt nya branscher

I många avseenden skiljer sig data från bärbara enheter från data från andra kanaler.

Det som skiljer bärbara enheter från stationära är mängden data de producerar och frekvensen data. En kund kanske bara hamnar på din hemsida en gång i veckan, men deras fitness-tracker strömmar data till dig kontinuerligt, dagligen, varje sekund. Det kan ge organisationer och varumärken extraordinära detaljer och insikt i konsumenternas liv, vilket innebär enastående möjligheter för individuell anpassning.

Läs mer: Så kan AI hjälpa dig att vinna prismatchen

Men varumärken borde gå ännu längre än att helt enkelt skräddarsy erbjudanden baserat på vad konsumenterna gör eller var de är. En kontinuerlig ström av kunddata kan öppna dörren för nya tjänster. Föreställ dig att fitnessarmbandet automatiskt ringer till en ambulans när din hjärtfrekvens överstiger eller faller under kända gränsvärden, eller om man som försäkringsbolag beräknar enskilda premier baserade på din hälsa och livsstilsdata.

Vi ser redan pionjärer som kan använda wearables på nya sätt för att förändra kundupplevelsen. Men många andra hålls tillbaka av oförmågan att hantera stora datamängder och en fragmenterad strategi för kundidentitet.

Varumärken borde gå ännu längre än att helt enkelt skräddarsy erbjudanden baserat på vad konsumenterna gör eller var de är

Varumärken behöver en effektiv back-end, infrastruktur, för att stödja och använda data som strömmas från bärbara enheter. Den explosiva populariteten av smarta bärbara enheter kommer säkert att öppna portarna för en ren översvämning av data. Frågan är hur varje varumärke kan förhindra att denna information tvättas bort igen?

De flesta organisationer har tillgång till mer data än de någonsin haft tidigare, men hur kommer dessa data att vara praktiska? Först och främst är data inte till stor nytta om du inte kan koppla dem till en specifik kundidentitet. För att göra detta måste du se till att all data från alla källor är integrerad och tillgänglig.

Det bästa sättet att uppnå integration är att centralisera all datainsamling och lagring i en enda datahub. Så snart ny kundinformation genereras av en enhet kan de lagras på plattformen och tillskrivas en specifik kundidentitet. Från denna webbplats kan data från wearables samlas in och analyseras i syfte att fördjupa din tvärgående kanalförståelse för kunden.

Läs mer: E-handelsexperter listar de fem hestae trenderna

För att få ut det mesta av AI krävs en kulturförändring

Men du står fortfarande inför utmaningen att hitta mening med dessa data och fatta beslut i realtid baserat på ett berg med både strukturerade och ostrukturerade data. En viss nivå av AI-drivet beslutsfattande är avgörande för att ta bort trycket från marknadsförare och samtidigt tillhandahålla personalisering. Med alla uppgifter på ett ställe kan AI-lösningar analysera dem för att utveckla de mest relevanta och aktuella erbjudandena eller ge rekommendationer om den bästa kommunikationen.

För att få ut det mesta av AI krävs en kulturförändring. Anställdas kompetens i användningen av analys och AI samt förståelse av insikten måste förbättras. I enlighet med GDPR-kraven måste vi också förstå hur AI-rekommendationer och beslut kan nås och kunna förklara dessa för kunder vid behov.

Den stora volymen och regelbundenheten av data som levereras av bärbara enheter möjliggör en helt ny nivå av personalisering. Varumärken kan dock bara realisera potentialen för data från bärbara enheter med en integrerad datainfrastruktur och analys genom AI.

Detta sätter wearables på sin rättmätiga plats som en viktig del av en fullständig 360-gradersvy när det kommer till kunder.

Thomas Karlsson

Thomas Karlsson

Customer intelligence advisor, SAS Institute

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

AI

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News