Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

”Kan vi sluta att prata om butiksdöden nu – de har alltid varit på väg att dö ut”

Butiksdöden har varit på alls läppar i flera år. Och det är inget nytt, konstaterar Monika Lindquist på Visual Art i en debattartikel. Snarare tvärtom. I stället för död vill hon skifta fokus och prata om den nya butikseran där butiken är en självklarhet för ett levande varumärke.

Publicerad: 20 april 2021, 09:36

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Foto: Pontus Edman


Butiksdöden har varit på alls läppar i flera år. Och pandemiåret 2020 har knappast gjort läget bättre. Ja, butiker tvingas stänga igen i allt högre takt, men varför tycks alla så övertygade om att det är en dålig sak? Ska vi ta oss ur detta skitår som varit är det i stället dags att en gång för alla göra upp med gamla myter och blicka framåt. För det är först då det kommer att hända saker.

Butiksdöden är inget nytt. Den började ju ta fart när näthandeln kom på allvar. Eller vänta, det var nog tidigare, när de stora köpcentrumen började dyka upp i städernas omkrets. Nej förresten, det måste varit i samband med postorderrevolutionen någon gång kring förrförra sekelskiftet.

Oavsett hur man ser på saken har butikerna alltid varit på väg att dö ut. Eller snarare – butikerna har alltid, kommer alltid och måste alltid förhålla sig till en ständigt föränderlig omvärld. Därför är det ointressant att prata om, eller ens förhålla sig till, begreppet butiksdöd. För den finns inte.

Nu blir säkerligen både en och två läsare arga och tycker att jag är okänslig. Inte minst det senaste året har ju många, på tok för många, blivit arbetslösa på grund av butiker som lägger ner. En tyvärr ofrånkomlig effekt av de samhällsförändringar som kommit till som en reaktion på pandemin.

Bli inte arga, ledsna eller besvikna, för det är just den situationen jag tror vi kan lösa bättre och mer effektivt om vi blickar framåt i stället för bakåt.

Först och främst – fysiska butiker är ingen förutsättning för en bra affär, vare sig för företagen (om vi bortser från fastighetsägarna) eller konsumenterna.

För det andra – fysiska butiker kan inte längre mätas enskilt. Vilket förvånansvärt många fortfarande tycks göra. De måste vara en del av en större helhet.

Jag önskar att vi framöver får se ett överflöd av artiklar i media som pratar om den nya butikseran.

Inser man att butiken bara är ytterligare en kanal i mediemixen, då har man plötsligt kommit en bra bit på resan till att använda ytan på bästa möjliga sätt. Visst kan och ska vi sälja saker där, precis som vanligt, men vi måste även inse att det är lika mycket en annonsyta och en kontaktyta. Här har vi chansen att träffa vår kund fysiskt, men också att ge vår kund en upplevelse på riktigt. Företag kan bygga in emotionella värden i sitt varumärke.

Det behöver inte heller handla om renodlade konceptbutiker. Utan snarare om smart användande av ytor där våra kunder får den information och den hjälp de behöver. Hjälp att enkelt kunna fatta ett köpbeslut där på plats, eller senare, via nätet eller andra tillgängliga kanaler.

Jag önskar att vi framöver får se ett överflöd av artiklar i media som pratar om den nya butikseran. Där butiken inte på något sätt förknippas med död, utan snarare tvärtom, är en självklarhet för ett levande varumärke. När vi kommit dit tror jag också att vi med automatik kommer se allt fler besöker fysiska butiker. Och därmed också arbetstillfällen för att kunna möta kunder.

Det kommande året lär vara ett av dom bästa tillfällen som någonsin funnits för den förändringen i tankesättet. Vi har referenser till det glada 20-talet och en längtan efter att få komma ut bland folk och få nya, fräscha intryck.

Låt oss göra 2021 till butikernas år!

Monika Lindquist

Monika Lindquist,

marketing and communications director, Visual Art

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News