Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

”Ja, e-handeln har definitivt fått en räkmacka under drygt ett års tid”

Mig veterligen har inte en försäljningskanal någonsin fått statligt betald marknadsföring där landets samtliga konsumenter har uppmanats att handla digitalt. Det skriver Rizzos vd Lars Fins i en replik till e-handelsexperten Moon-Suck Song.

Publicerad: 12 mars 2021, 07:15

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

AccessoarerE-handelRizzo Group

Läs mer: Expertens replik: ”På vilket sätt har e-handeln fått en räkmacka?”

Läs mer: ”Dags att hylla den klassiska butiken som straffats extremt under pandemin”

Det är svårt att blunda för att e-handeln har haft en enastående hjälp i sin utveckling av en eländig pandemi. Mig veterligen har inte en försäljningskanal någonsin fått statligt betald marknadsföring där landets samtliga konsumenter har uppmanats att handla digitalt och att undvika besök i fysiska butiker.

Parallellt har det under flera års tid investerats ett antal miljarder i e-com-bolag där de allra flesta – trots stor finansiell uppbackning och lika omfattande marknadsföring – fortsatt visar på stor olönsamhet. Kapital har flyttats från traditionell detaljhandel som dömts ut och istället placerats i e-com och i logistikföretag med fokus på ”last mile”.

I min debattartikel finns ingen koppling alls till mitt uppdrag i Rizzo Group. Ett uppdrag som jag har haft sedan den 1 juni mitt i pandemin.  Vad som beslutats i tidigare Venue Retatil Group då det gäller e-handel har vare sig jag eller min nuvarande ledning någon som helst koppling till. Av det skälet är inte dina frågor runt Rizzo Group relevanta då min artikel syftar till att belysa hur e-com som kanal har tagit marknadsandelar från fysiska butiker.

Det har pågått under drygt tio år – utan att ha skapat någon större lönsamhet inom e-com. E-com har däremot tagit omsättning genom att nästan uteslutande använda priset som sitt främst konkurrensmedel! Att sänka ett pris är världens enklaste strategi.

Under de senaste två åren har logistikutvecklingen tagit fart och då är det inte via e-com-bolag utan via helt fristående klassiska budbilsföretag som med hjälp av kraftfull IT-utveckling har fått fram ”snabbare transporter hem till konsumenten”.

Problemet är att de flesta e-com-bolagen inte har råd med fri frakt eller fria returer.

Eftersom priset är huvudvapnet pressas marginalerna ner i den fysiska detaljhandeln – samtidigt som e-com oftast inte har haft någon vidare koll på kostnaderna för plock och pack och distribution. Då priset inte räcker till för att få sälja erbjuds ”fri frakt och fria returer”. Problemet är att de flesta e-com-bolagen inte har råd med fri frakt eller fria returer. Inköpskraften är oftast begränsad – vilket leder till låga marginaler till följd av att priset till konsument är för lågt och kostnaden blir för hög = bristande lönsamhet.

Gällande Rizzo Group är vi extremt hårt drabbade av pandemin och har vare sig fått några stöd från staten eller någon marknadsföringskampanj betald av densamma. Vi behöver driva en bra e-com hos oss och är i dag medelmåttiga. Tyvärr ser vi samma problem som så många andra detaljhandlare att det är ”priset” som oftast är avgörande för om vi får sälja en produkt online eller inte. Sänker vi priset online – då måste vi även göra det i våra butiker = försämrad lönsamhet.

Att pumpa upp en hög omsättning är knappast något som håller i längden om man inte tjänar pengar.

Min slutsats är att vi behöver en professionell mix av fysiska butiker och online där lönsamheten måste prioriteras och hela affären måste vara både ekonomiskt och rent allmänt hållbar för att utvecklas framåt.

Att pumpa upp en hög omsättning är knappast något som håller i längden om man inte tjänar pengar.  Att ett helt gäng budbilsföretag åker omkring med högt stresspåslag kommer förstås också att förändras till något klokare och på sikt även bli lönsamt. Vi som konsumenter måste däremot betala ett högre pris för tjänsterna och produkterna – om det ska vara lönsamt för inblandade företag.

Jag ska samtidigt ge ett stort erkännande till alla e-handelsbolag som tjänar pengar och som har etablerat ”helt rätt prissättning för att tjäna pengar”. Jag är sjukt avundsjuk på de som sitter bakom spakarna i dessa bolag – då de är väldigt lätträknade till antalet.

Jag är övertygad om att väldigt många e-handelsbolag kommer att stupa på att de precis som den fysiska handeln inte mäktar med att bygga ett koncept som är tillräckligt attraktivt för att konsumenterna ska vilja betala det pris som behövs för att lönsamhet ska uppstå.

Framtiden kommer definitivt att innehålla både bra fysiska butiker och vältrimmade e-handelsbolag. Men vi måste tjäna pengar om detaljhandeln ska utvecklas.

Lars Fins,

vd, Rizzo Group och med 35 års bakgrund från detaljhandeln i ledande positioner inom Axfood, Coop, Gooh, Life och Blomsterboda

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News