Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

"Inför lördagsöppet i e-handeln"

Publicerad: 27 januari 2016, 09:00

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Foto: Flynt/Bigstock


Ämnen i artikeln:

ModeKläderE-handel

Man skulle kunna tro att den digitala handeln var riktigt modern i alla avseenden och därmed öppen för sina kunder nästan jämt. Oavsett vilken dag i veckan det gäller eller om det råkar vara helg.

Men så är det tyvärr inte. I alla fall om det gäller e-handeln i Sverige. Trots nätbutiker som är vakna dygnet runt är öppettiderna i praktiken betydligt sämre än exempelvis en vanlig klädbutik i ett köpcentrum.

Låt mig ta ett exempel. Jag får för mig att handla en ny skjorta och ett par jeans och jag surfar runt på nätet och bestämmer mig till slut för att lägga en beställning. Det är torsdag kväll och jag vill vara nyekiperad till helgen.

Men snopen blir jag när jag snart inser att jag har blivit blåst på konfekten och att varorna troligtvis inte är framme hos mig förrän tidigast måndag.

Att e-handeln har stängt när den fysiska handeln har öppet är något som naturligtvis försämrar näringens konkurrenskraft, inte minst i ett internationellt perspektiv.  Den digitala handeln känner inga gränser och konsumenterna känner inte heller några gränser. Utländska aktörer växer kraftigt på den svenska marknaden. Att leverera från ett lager i exempelvis Hamburg går ”geschwint” och innebär bara några timmar i lastbil innan varan når svensk mark.

Utkörning på lördagar är en relativ enkel åtgärd som i ett slag skulle stärka våra e-handlares konkurrenskraft då leveranstiden kortas avsevärt. Vår stora konkurrensfördel – närheten till marknaden – skulle då kunna utnyttjas bättre.

Men ska jobbtillfällen och tillväxt försvinna ut ur landet bara för att lagstiftningen och våra politiker och fackförbund är kvar i den ”gamla” världen.

Arbetsregler och kollektivavtal borde väl rimligtvis anpassas efter den nya verklighet som vi lever i. Kunderna är vana vid att handla även under helgen och att e-handeln har stängt när fysiska butiker har öppet är i högst grad anmärkningsvärt.

Utkörning till ombud på lördagar måste därför kunna vara ett alternativ, framför allt i våra storstadsområden, utan att de redan höga fraktkostnaderna skenar iväg ytterligare och gör kalkylen ohållbar för e-handlaren.

Samtidigt måste vi förstås inse att Sverige är för stort och för glest befolkat för att kunna hålla exakt samma service över allt. Därför är det nödvändigt att differentiera utbudet och leveransmöjligheterna. De flesta konsumenter förväntar sig inte heller att leveranser sker lika snabbt och ofta till en mindre ort som till storstaden.

Jonas Ogvall

Vd Svensk Digitalhandel

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

ModeKläderE-handel

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev