Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

”I stället för att strypa marknadsföringen – tänk som en säljchef”

Coronasituationen har snabbt försatt handlare i en ny akut situation. Mitt tips till alla ledningsgrupper är - stryp inte marknadsföringen, flytta den i stället. Det skriver Speqtas vd Fredrik Lindros.

Publicerad: 20 mars 2020, 14:13

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Coronasituationen har snabbt försatt handlare i en ny akut situation.

Nyhetsutskicken med meddelande om tillfälligt stängda butiker, uppskjutna kundevenemang eller andra begränsande åtgärder duggar tätt.

Det är lätt att se ledningsgrupperna och marknadscheferna framför sig. Besluten blir att snabbt stoppa planerade kampanjer och skära ner marknadsbudgeten för att anpassa verksamheten efter omständigheterna.

Mitt tips till alla ledningsgrupper är - stryp inte marknadsföringen, flytta den till sälj istället!

Problemet med en marknadsföringsbudget är att den ofta har ett tak, den anger hur mycket något får kosta.

En försäljningsbudget däremot inte har samma tak. Kan du få mer försäljning, så får du mer säljbudget.

Marknadsföringskampanjer är visserligen mätbara, men effekten är svårare att mäta än en säljinsats. En marknadschef får i dessa tider knepigare att förklara sig i ledningsgruppen. Därför är min uppmaning till alla marknadschefer som av förklarliga skäl har det tufft just nu – agera som en säljchef!

Nu mer än någonsin gäller det att mobilisera och snabbt ställa om.

Nu mer än någonsin gäller det att mobilisera och snabbt ställa om så att marknadsföringsinsatser ger positiva effekter.

Utnyttja därför kraften i onlineannonsering och köp endast trafik till er e-handel som ger säker effekt. Betala bara för det som ger försäljning.

För att tala i klartext, köp endast riskfri annonsering där ni betalar först när varukorgen har checkats ut. På så sätt drar ni endast ned på trafik och annonsering som inte konverterar och kan hålla igång hjulen utan att riskera bakslag. Sådana affärsmodeller finns i dag.

Fredrik Lindros,

vd, Speqta AB

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev