Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

"Fyra sätt att sälja mer gröna varor"

Publicerad: 2 december 2016, 09:00

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Foto: briangoodman/Bigstock


Ämnen i artikeln:

DagligvarorLivsmedelMiljö

I vår forskning undersökte vi hur handlare kan påverka kunders visuella uppmärksamhet på hållbara produkter i en butiksmiljö. Studien bygger på antagandet att konsumenter tenderar att köpa en produkt som de identifierar och ser längre på. Detta gäller särskilt dagligvaror där uppemot 80 procent av all konsumtionen är spontanköp. I vår studie byggde vi upp en fiktiv butiksmiljö och analyserade med hjälp av eye-tracking var och hur länge 66 kunder tittade på olika varor, hyllor, pris och butikens miljö.

​Resultaten av studien visar att handlare kan påverka konsumenters inköp av hållbara produkter genom fyra olika metoder:​

■ Signalera var hållbara produkter finns med gröna prislappar. Grön färg brukar associeras till ekologiska och naturliga egenskaper. I experimentet framkom att konsumenter som ser gröna prislappar också lägger mer visuell uppmärksamhet på hållbara produkter, vilket ökar deras vilja att köpa dem.
■ Undvik produkter som signalerar ”green­washing”. Att påstå att produkter är hållbara med exempelvis vilseledande förpackningar eller reklam, så kallad ”greenwashing”, gör att kunderna inte vill köpa dessa produkter. I vårt experiment fann vi dessutom att grönfärgade produkter som ej var hållbara även avsevärt minskade den visuella uppmärksamheten och i förlängningen försäljningen av de verkligt hållbara produkterna.
■  Undvik en butiksmiljö som signalerar ”greenwashing”. Att kommunicera hållbarhet genom gröna växter, affischer, bilder etcetera i butiksmiljön uppfattas som oäkta och ej trovärdigt av konsumenterna. Deltagarna i vår studie kommenterade sådan kommunikation  med ”ser falskt ut”, ”för artificiellt” eller visade ”inte trovärdighet.” Om man vill kommunicera hållbarhet är autencitet en nyckel.
■ Informera konsumenterna i butiken genom infodisplayer. I motsats till irrelevanta affischer med gröna landskap, exempelvis, kan butiker hjälpa konsumenter att bli mer kunniga om hållbara produkter genom små infodisplayer i hyllorna, som beskrivningar om Rättvisemärkt och Kravmärkt kaffe. Relevant information om hållbara produkter ökar konsumentens visuella uppmärksamhet och leder i förlängningen till köp.

​Fotnot: Hela studien publiceras i Journal of Retailing and Consumer Services med titeln “You can’t buy what you can’t see: Retailer practices to increase the green premium”.

Redaktionen

Hugo Guyader

Doktorand i marknadsföring.

Medförfattare: Mikael Ottosson, universitetslektor och Lars Witell, professor i företagsekonomi

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

DagligvarorLivsmedelMiljö

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News