Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

”Förpackningarna kan vara rena katastrofer ur ett hållbarhetsperspektiv”

Vad innebär egentligen lyx när det kommer till skönhetsprodukter? Antagligen en tjusig, exklusiv och tung förpackning med svart lock, inbyggd spegel och metalldetaljer. Det skriver Sofia Abdi, hållbarhetsansvarig hos Idun Minerals, i ett debattinlägg. Hon tycker att det är hög tid att förpackningarna hamnar i strålkastarljuset, för vissa av dem är rena katastrofer ur ett hållbarhetsperspektiv enligt henne.

Publicerad: 8 januari 2021, 10:10

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

Hälsa och egenvård

Diskussionen om produktutveckling inom skönhetsindustrin handlar oftast om vad de innehåller. Produkterna ska inte vara testade på djur, inte innehålla mikroplaster eller metaller och inte heller vara skadliga på annat sätt mot oss eller vår miljö.

Det är hög tid att vi även frågar oss vad kosmetikföretag använder sig av för förpackningar. Dessa kan vara rena katastrofer ur ett hållbarhetsperspektiv.

Produkthyllorna på en skönhetsavdelning domineras ofta av stora och iögonfallande förpackningar med blandade material, inte minst hos designvarumärkena. En glas- eller plastförpackning blandas med metalldetaljer och andra fyllmedel för att produkten ska upplevas som lyxigare. Förpackningarna brukar kallas ”den tyste försäljaren” och är viktiga i marknadsföringen av varorna. Med en finare design och lyxiga material ökar chansen att de läggs i varukorgen.

Den här försäljningsmodellen rimmar illa med ett modernt hållbarhetsarbete. Överallt talar vi i dag om onödiga förpackningar, vi mäter vårt klimatavtryck och vi ser till att återvinna allt som går.

Skönhetsbranschen behöver göra en total omsvängning i sitt hållbarhetsarbete. Sluta eftersträva lyxighet och exklusivitet genom att göra förpackningen extra tung, stor och pampig. Låt istället produktens innehåll tala.

En undersökning som vi nyligen gjort visar att två av tre svenska kvinnor sorterar och återvinner sina använda skönhetsprodukter. Det finns en alltså tydlig vilja och efterfrågan hos konsumenterna att kunna återvinna. Detta bör skönhetsbranschen lyssna på.

Sluta eftersträva lyxighet och exklusivitet genom att göra förpackningen extra tung, stor och pampig.

För att skapa hållbara förpackningar som går att återvinna krävs en väl genomtänkt förpackningsdesign med ett helhetsperspektiv. Även om många i dag använder sig av påfyllning i butikerna, vilket är positivt, så är inte det lösningen på problemet med att förpackningarna i slutändan inte går att återvinna.

Förpackningarna behöver bli enklare och bestå av monomaterial, alltså genomgående samma material, där olika plastsorter inte blandas med varandra eller andra material som metall och glas. Om det inte går att separera de olika materialen så blir det väldigt svårt för konsumenten att återvinna förpackningen.

Vi har listat ett antal punkter för att göra skönhetsbranschen mer hållbar:

■ Se över förpackningarna i sortimentet och byt ut dessa till återvinningsbara material. 
■ Använd monomaterial.
■ Säkerställ att olika material i förpackningen går att separera för att underlätta återvinning.
■ Minska den totala mängden material.
■ Öka användningen av PCR, återvunna eller biobaserade material.
■ Använd enbart återvinningsbar plast.
■ Var tydlig i kommunikationen så att kunderna förstår hur förpackningarna ska återvinnas och vad de är gjorda av.
■ Om vi som är leverantörer alla agerar i samma riktning kommer hållbara förpackningar att bli standard. Med konsumenterna i ryggen kommer den utvecklingen att gå betydligt snabbare.

Vi behöver vända på uppfattningen om vad som är lyx. Bort från stor och svulstig förpackningsdesign till att i stället uppskatta den enkla och rena skönheten.

Sofia Abdi

Sofia Abdi,

hållbarhetsansvarig på IDUN Minerals

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

Hälsa och egenvård

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News