Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

”En egen Kabanmochi – framtidens lojalitet i dagligvaruhandeln”

Ett abonnemangserbjudande på dagligvaror kan vara lösningen på prispress, sjunkande lojalitet, e-handel, effektivare logistik och framför allt pressade tidsscheman för konsumenterna, skriver Andreas Jonason på Simon-Kucher & Partners.

Publicerad: 11 juni 2018, 11:11

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Foto: Shutterstock


Ämnen i artikeln:

Dagligvaror

Under en kundresa i Japan möttes jag av en underlig arbetskonstellation. Högt uppsatta chefer i Japan har ibland en assistent, eller Kabanmochi, som hanterar den dagliga rutinen.

Chefen jag träffade sa att han var nöjd med sin Kabanmochi för att det räckte med en blick för att visa vad han ville. Dock var hans förra Kabanmochi ännu bättre då denne redan i förväg visste vad hans chef ville ha.

Jag kan se fördelen i att ha någon som snabbt kan förutsäga ens dagliga behov utan att han själv behövde tänka på det. Det borde även dagligvarubutikerna göra.

Enligt en studie av Paypal ödslar konsumenter mer än fyra timmar dagligen på sysslor som att sitta i bilkö, laga mat eller handla dagligvaror.

Det är inte tidsbesparingen som är den viktigaste faktorn, utan reduktionen av stress i vardagen.

I vår egen studie av svenska konsumenter ser vi dock att det inte är tidsbesparingen som är den viktigaste faktorn, utan reduktionen av stress i vardagen. I det här fallet ska rätt varor inhandlas utan att konsumenten behöver tänka på det.

För att tillfredsställa framtidens kunder behöver varorna vara tillgängliga snabbt och enkelt men viktigast är att inte behöva lägga tanke på varje ingrediens. Därför borde det finnas en tjänst där kunden abonnerar på sitt specifika behov av dagligvaror – en egen Kabanmochi.

Praktiskt behöver butikerna göra följande:

■ Bygga ett system för att samla in vilka produkter som en kund köper. Detta gör kedjorna i dag.
■ Bygga ett abonnemangserbjudande till slutkonsument. Det upplevda priset behöver vara mycket attraktivt, men motprestationen behöver automatiskt vara fullständig lojalitet. 
■ Skräddarsy matkassen baserad på köpbeteende som levereras hem alternativt hämtas i butik. 
■ Slutligen, och viktigast, läggs ytterligare föreslagna produkter, baserat på köpbeteende, i kassen. Dessa extraprodukter betalar kunden bara för om hen väljer att använda dem. Annars tas de tillbaka gratis vid nästa leverans. Ett erbjudande som bolaget Graze har i dag.

Med tiden blir algoritmen allt bättre på att förutsäga kundens behov. Kunden ska dessutom när som helst kunna gå in och se sin nästa föreslagna leverans och ändra i den.

Detta ständigt precisare självspelande piano har även en annan fördel – svinnet minskar, både för butik och konsument.

Svenska dagligvarubutiker befinner sig alltså i en situation där de kan förutse kundernas behov och bli deras egen Kabanmochi – redan i dag.

Andreas Jonason,

managing partner Norden, Simon Kucher & Partners

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

Dagligvaror

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev